Blar i Høgskulen på Vestlandet på tittel
Viser treff 7525-7544 av 13090
-
Læreres erfaringer med STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) som tilpasset opplæring
(Master thesis, 2020)Studien fokuserer på å få innsikt og forståelse i lærere sine erfaringer omkring STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) som tilpasset opplæring. Jeg tar for meg følgende problemstilling; Hvilke erfaringer har lærere ... -
Læreres erfaringer rundt organisering av spesialundervisning
(Master thesis, 2023)I løpet av utdanningen som grunnskolelærer med fordypning i spesialpedagogikk, har jeg fått et innblikk i hvor viktig spesialundervisning kan være for elever som har behov for det. Samtidig er spesialundervisning et stadig ... -
Læreres forståelse av digital dømmekraft i samfunnsfag – en kvalitativ studie
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven, er å undersøke hvilke forståelse og tilnærming lærerne har om begrepet digital dømmekraft, da det kommer tydelig fram som et av dannelsesmålene i skolens styringsdokument. I undersøkelsen ... -
Læreres forståelse av, og tilrettelegging for dybdelæring i matematikk
(Master thesis, 2021)Forskning viser at det ikke er et entydig svar på hva dybdelæring er. Dette skaper utfordringer med tanke på hvordan det skal gjøres i praksis. Fagfornyelsen skal, med blant annet endret innhold i fagene, bedre tilrettelegge ... -
Læreres forståelse og møte med elever med atferdsvansker
(Master thesis, 2019)Formålet med masteroppgaven er å kaste lys over læreres forståelse av elever med atferdsvansker og hvordan lærere møter elever med atferdsvansker. Et kvalitativt design har blitt benyttet i form av semistrukturerte ... -
Læreres forståelse og tilrettelegging for elever med atferdsvansker
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er vi inspirert av egne erfaringer med elever som har atferdsvansker, da vi har lite kunnskap om hvordan vi som lærere kan møte denne elevgruppen i skolen. Formålet med masterprosjektet er å finne ... -
Læreres fortellinger fra kulturelt mangfoldige klasserom – monokulturelle eller interkulturelle?
(Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Læreres håndtering av forstyrrende atferd i undervisning - med fokus på relasjonsbygging
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er læreres håndtering av forstyrrende atferd med fokus på relasjonsbygging. Forstyrrende atferd blir betraktet som et stort problem for læreres undervisning. Vi har derfor undersøkt hvilke ... -
Læreres håndtering av forstyrrende atferd i undervisning - med fokus på relasjonsbygging
(Musical score, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er læreres håndtering av forstyrrende atferd med fokus på relasjonsbygging. Forstyrrende atferd blir betraktet som et stort problem for læreres undervisning. Vi har derfor undersøkt hvilke ... -
Læreres håndtering av rasistisk språkbruk i skolen: En studie av hvordan rasistisk språkbruk forstås, uttrykkes, håndteres og sanksjoneres blant et utvalg lærere i av norske grunnskoler.
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker hvordan rasistisk språkbruk håndteres i skolen blant et utvalg grunnskolelærere og omhandler begreper som hatefulle ytringer eller rasistisk språkbruk, rasisme, mikroaggresjoner og «uenighetsfellesskapet». ... -
Læreres holdninger til elever med stort læringspotensial i matematikk
(Master thesis, 2023)Rapporten «Mer å hente – bedre læring for elever med stort læringspotensial» (NOU 2016:14) peker på at norsk skole ikke tilpasser undervisningen til alle elever godt nok, spesielt når det gjelder tilpasning for elever med ... -
Læreres oppfatninger om IKT i matematikkfaget
(Master thesis, 2020)Målet med undersøkelsen er å sette søkelys på oppfatninger som kommer til syne rundt informasjons- og kommunikasjonsteknologi for undervisningsformål i matematikk. Debatten om digitalisering av skolen reises av politikere, ... -
Læreres oppfattelse og operasjonalisering av tegning i kunst og håndverk i ungdomsskolen
(Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlingen har gjennom tre delstudier undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen oppfatter tegning i faget kunst og håndverk og hvordan de operasjonaliserer tegning i sine didaktiske praksiser under Læreplanverket ... -
Læreres opplevelse av å samarbeide med foreldre om tilpasset opplæring
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har som formål å bidra til økt innsikt i hvordan foreldre involveres i undervisningspraksisen i skolen. Studien tar derfor sikte på å undersøke hvilke tanker og erfaringer et utvalg lærere har om det ... -
Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet
(Master thesis, 2022)I dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premissleverandør for denne inkluderingen, har vi læreren. Læreren skal i sitt ... -
Læreres opplevelse av muligheter i skole-hjem-samarbeidet
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Denne studien undersøker Hvordan lærere opplever deres muligheter til å etablere et godt skole-hjem-samarbeid. Studien bygger på intervju av ti lærere ved fire skoler som uttrykker sine synspunkter på egne muligheter, sine ... -
Læreres opplevelse ved bruk av friluftsliv i en alternativ ungdomsskole
(Bachelor thesis, 2017)Hensikten med denne studien er å få en forståelse av hvordan man kan tilrettelegge for elever i en alternativ ungdomsskole ved bruk av friluftsliv som en læringsarena. Gjennom en kvalitativ undersøkelse har vi fått læreres ... -
Læreres perspektiv på det tverrfaglige tema: «Folkehelse & Livsmestring»
(Master thesis, 2021)Det tverrfaglige temaet i den nye læreplanen «Folkehelse og livsmestring» har gjennom fagfornyelsen fått mye offentlig oppmerksomhet. Det er mange begrunnelser for hvorfor temaet «folkehelse og livsmestring» skal få plass ... -
Læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse i programmering og algoritmisk tenkning
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20, gjort gjeldende for alle norske skoler. I den forbindelse har programmering og algoritmisk tenkning blitt innført i flere fag, og flere lærere skal nå drive med ... -
Læreres refleksjoner om Interessebasert kroppsøving
(Master thesis, 2023)Funn fra tidligere studier viser at endring av hvordan kroppsøving praktiseres kan være nødvendig for å endre misfornøyde elevers oppfattelse av faget (Moen et al. 2018; Säfvenbom et al. 2015). Mangel på elevmedvirkning ...