Sosial læring i uteskole – En kvalitativ studie om læreres erfaringer med sosial læring i uteskole
Master thesis

Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3090281Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Uteskole kan være en god sosial læringsarena. Det kan være med på å skape et godt læringsmiljø, og det er en naturlig arena for å utvikle den sosiale kompetansen. Studien har undersøkt hvilke erfaringer lærere har med uteskole som sosial læringsarena, med utgangspunkt i følgende problemstilling:
Hvilke erfaringer har lærere med uteskole som sosial læringsarena?
For å svare på problemstillingen, har det blitt brukt kvalitativt forskingsintervju som metode. Fem lærere som underviser på mellomtrinnet, har deltatt i denne studien. Intervjuguiden ble utviklet deduktivt ut ifra etablert teori om sosial læring. Lærerne ble spurt ut ifra de fem sosiale ferdighetene: ansvarlighet, samarbeid, selvhevdelse, selvkontroll, empati og ansvarlighet. Dette ble gjort for å løfte frem interessante sider ved allerede eksisterende teori om sosial læring, og for å undersøke hvilke erfaringer lærere har med dette i uteskole.
Funn viser at lærere har god erfaring med uteskole som sosial læringsarena. I studien kommer det frem at lærerne opplever at aktivitetene gjennomført ute var tilpasset flere elever. Det kom frem at uteskolen er en god sosial læringsarena for flere elever. Både de urolige, skoleflinke og sjenerte. Uteskole skapte et samhold i elevgruppen. Det fremsto som at alle hadde godt av en alternativ læringsarena, der de kunne bidra på andre måter enn i klasserommet. Uteskolen viser seg i stor grad til å legge til rette for tilpasset opplæring. Funn viser at de tre psykologiske behovene: kompetanse, autonomi og tilhørighet utvikles i uteskole. De har en positiv effekt på utviklingen av de sosiale ferdighetene. De fem sosiale ferdighetene i dette forskningsprosjektet overlapper i stor grad, og ingen av enkelt ferdighetene alene viser god sosial kompetanse. Samtlige informanter hadde gode erfaringer og et positivt syn på uteskole. Likevel kommer det frem i studien at uteskole kan være «skikkelig dritt». Dårlige opplevelser ga også mulighet for refleksjon og læring, både for elever og lærere.
Beskrivelse
MGUSP550 Masteroppgave i spesialpedagogikk
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
2023