Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSie, Helga Garborg
dc.date.accessioned2023-09-19T07:46:57Z
dc.date.available2023-09-19T07:46:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090281
dc.descriptionMGUSP550 Masteroppgave i spesialpedagogikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 2023en_US
dc.description.abstractUteskole kan være en god sosial læringsarena. Det kan være med på å skape et godt læringsmiljø, og det er en naturlig arena for å utvikle den sosiale kompetansen. Studien har undersøkt hvilke erfaringer lærere har med uteskole som sosial læringsarena, med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har lærere med uteskole som sosial læringsarena? For å svare på problemstillingen, har det blitt brukt kvalitativt forskingsintervju som metode. Fem lærere som underviser på mellomtrinnet, har deltatt i denne studien. Intervjuguiden ble utviklet deduktivt ut ifra etablert teori om sosial læring. Lærerne ble spurt ut ifra de fem sosiale ferdighetene: ansvarlighet, samarbeid, selvhevdelse, selvkontroll, empati og ansvarlighet. Dette ble gjort for å løfte frem interessante sider ved allerede eksisterende teori om sosial læring, og for å undersøke hvilke erfaringer lærere har med dette i uteskole. Funn viser at lærere har god erfaring med uteskole som sosial læringsarena. I studien kommer det frem at lærerne opplever at aktivitetene gjennomført ute var tilpasset flere elever. Det kom frem at uteskolen er en god sosial læringsarena for flere elever. Både de urolige, skoleflinke og sjenerte. Uteskole skapte et samhold i elevgruppen. Det fremsto som at alle hadde godt av en alternativ læringsarena, der de kunne bidra på andre måter enn i klasserommet. Uteskolen viser seg i stor grad til å legge til rette for tilpasset opplæring. Funn viser at de tre psykologiske behovene: kompetanse, autonomi og tilhørighet utvikles i uteskole. De har en positiv effekt på utviklingen av de sosiale ferdighetene. De fem sosiale ferdighetene i dette forskningsprosjektet overlapper i stor grad, og ingen av enkelt ferdighetene alene viser god sosial kompetanse. Samtlige informanter hadde gode erfaringer og et positivt syn på uteskole. Likevel kommer det frem i studien at uteskole kan være «skikkelig dritt». Dårlige opplevelser ga også mulighet for refleksjon og læring, både for elever og lærere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectUteskoleen_US
dc.subjectSosial læringsarenaen_US
dc.titleSosial læring i uteskole – En kvalitativ studie om læreres erfaringer med sosial læring i uteskoleen_US
dc.title.alternativeSocial learning trough outdoor education – A qualitative study on teachers experiences with social learning in outdoor educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal