Institutt for kunstfag: Recent submissions
Now showing items 241-260 of 277
-
”Kva øving gjer meister ..?” Ein kvalitativ studie av profesjonelle gitaristar sine læringsstrategiar
(Master thesis, 2017-11-15)Denne masteroppgåva vil omhandla læringsstrategiar og ulike gitaristar si tilnærming til øving og læring. Målet med oppgåva er å visa ulike læringsstrategiar til bruk i øving og kva som kan visa seg å vera effektiv øving ... -
Politiske dokumenters omtale av opplæring i kunst, kultur og musikk En kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2017-05-15)Denne masteravhandlingen ser på hvordan utvalgte politiske tekster omtaler opplæring i kunst og kultur. Disse tekstene består av utdrag fra Kulturutredningen 2014, På rett vei, Elevenes læring i fremtidens skole, Fremtid ... -
Exploring the Dark Matter of Björk’s Biophilia Universe. A Study of the Biophilia Educational Project Based on Grounded Theory Methodology
(Master thesis, 2016-05-18)This Master thesis offers a close examination of the Biophilia Educational Project: a multimodal, inter-institutional education programme conceived by Icelandic avantgarde/ alternative rock music artist Björk, that aims ... -
Folkemusikkfeltet: Holdninger og handlinger på folkemusikkfeltet i Hordaland og Sogn og Fjordane
(Master thesis, 2006)Dette er en masteroppgave som handler om det norske folkemusikkfeltet. Det geografiske forskningsområdet er begrenset til fylkene: Hordaland og Sogn og Fjordane. Jeg skal prøve å belyse noen forandringer som har inntruffet ... -
Musikkelever på folkehøgskole: En kvantitativ undersøkelse av erfaringer, forventninger og ambisjoner
(Master thesis, 2016-05-18)Temaet for denne masteroppgaven er musikklinjer på folkehøgskoler (FHS) og kommende elevers forventninger, tidligere musikkerfaringer og bakgrunner, og deres ambisjoner med fremtidig bruk av sine musikkunnskaper. De fleste ... -
”Det skjer oppe i hodet, liksom”. En kvalitativ studie av musikklinjeelevers refleksjoner over egen forståelse i hørelære
(Master thesis, 2016-05-18)Denne oppgaven er en kvalitativ studie hvor jeg utforsker elevers refleksjoner over egen forståelse i hørelære. Faget innebærer utvikling av evner som berører flere aspekter ved å forstå musikk – klingende så vel som ... -
BARE FIKSJON! En undersøkelse av dramatisk fiksjon i lys av etablerte og nye normer i teaterkunst og dramatisk arbeid.
(Master thesis, 2015-05-15)Denne studien er en undersøkelse av begrepet fiksjon og hvordan man kan forstå det i forskjellige historiske paradigmer. Ordet fiksjon assosieres gjerne, i en generell og allmenn forståelse, med noe tenkt – noe ikke-virkelig ... -
Fra faglærer i et kunstfag til kunnskapsområdelærer i kunst, kultur og kreativitet - dialoger om endring
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Barnehagelærerutdanningen fikk i 2013 ny rammeplan, hvor fagene drama, forming og musikk ble samlet i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet. Denne artikkelen diskuterer hvordan faglærerne på 6 utdanningsinstitusjoner ... -
"Det uferdige - anvendt drama i den totale institusjon" - en teoretisk og praktisk studie av Teater Bak Murene i Bergen fengsel
(Master thesis, 2009)Utgangspunktet for studien er egen praksis med Teater Bak Murene (TBM) i Bergen fengsel. Studiens intensjon er å bidra til viten og innsikt i feltet anvendt drama i fengsel og bidra til det kulturpolitiske spørsmålet knyttet ... -
«Klart du kan!» – Bandpraksis i et musikkverksted for jenter
(Master thesis, 2017-05-15)Denne forskningen har foregått i et kommunalt musikkverksted for jenter i alderen i 11-19 år i en storbykommune i Norge. Musikkverkstedet er lokalisert på et kulturhus med moderne og velutstyrte fasiliteter for musikkpraksis ... -
Rytmisk musikkundervisning som estetisk praksis : en casestudie
(NMH-publikasjoner;2009:2, Doctoral thesis, 2009)The subject of this dissertation is rhythmic music teaching. "Rhythmic music" is synonymous with "popular music". Rhythmic music teaching is, in short, an oral approach to teaching, where rhythm, participation, movement, ... -
Kategorisering av dokumentarfilm : typologi hos Bill Nichols og Carl Plantinga
(Working paper, 2008) -
Rimer kreativitet på produktivitet? - En undersøgelse af Dacapo Teatrets arbejde med spontanitet for ansatte i erhvervslivet
(Master thesis, 2009-06)Masteropgaven tager udgangspunkt i konsulentvirksomheden Dacapo Teatret og deres arbejde med spontanitet i forbindelse med forløb for ansatte i erhvervslivet. I artiklen ”Teatrale spill i næringslivet – om dramapedagogiske ... -
Prosessen frem mot et bilde
(Barnehagefolk, Journal article, 2008)Denne artikkelen presenterer et FOU-praksisarbeid med søkelyset på barn og kunstens virkemidler. Jeg ville observere hvor barns oppmerksom var når de fikk for dem nytt og ukjent utstyr og materialer. Hvor og hvordan oppstår ... -
Musikklinja, smak og identitet Ein kvalitativ studie av musikksmak og identitetsforming blant musikklinjeelevar.
(Master thesis, 2017-05-15)Denne oppgåva dreier seg om musikksmak og identitetsforming for musikklinjeelevar i vidaregåande skule. Føremålet er å gi innsikt i korleis elevane formar musikksmaken sin, og korleis ein kan sjå på denne i lys av ... -
"I think the arts are as prominent as any subject": A study of arts education in two Scandinavian schools
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
Opplevelse av musikk : en fenomenologisk studie
(Master thesis, 2006) -
Lokalt Samspill. En casestudie av lokale musikkpedagogiske samarbeidsprosjekt mellom skole, kulturliv og kommersielle aktører
(Master thesis, 2016-05-18)Abstract This master thesis focuses on music education collaborations that include schools, the cultural scene and commercial agents. The aim of the study is to examine how such collaborations may be important for music ... -
”Hvem sier at jeg har prestasjonsangst?” En refleksiv analyse av begrepet prestasjonsangst
(Master thesis, 2007-05)This master thesis is a contribution to the research field of performance anxiety amongst musicians and is grounded on a social constructionistic reflexive perspective. By studying a selection of litterature on this topic, ... -
Utover notelesing —et estetisk-relasjonelt syn på pianotimen
(Master thesis, 2017-05-15)I denne masteroppgaven undersøker jeg studieobjektet pianoundervisning med voksne amatører fra et estetisk-relasjonelt perspektiv. Dette estetisk-relasjonelte synet på pianoundervisning innebærer å framheve den estetiske ...