Politiske dokumenters omtale av opplæring i kunst, kultur og musikk En kritisk diskursanalyse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2481480Utgivelsesdato
2017-05-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [264]
Sammendrag
Denne masteravhandlingen ser på hvordan utvalgte politiske tekster omtaler opplæring i kunst og kultur. Disse tekstene består av utdrag fra Kulturutredningen 2014, På rett vei, Elevenes læring i fremtidens skole, Fremtidens skole, Fag – Fordypning – Forståelse og Det muliges kunst. Fokuspunktet for analysen ligger på forholdet mellom de estetiske fagene i skolen og det man kan kalle estetiske kulturtilbud. Bakgrunnen for dette forholdet er en nedprioritering av de estetiske fagene over lengre tid, samtidig som ulike estetiske kulturtilbud (herunder kulturskolen og den kulturelle skolesekken) har fått økende politisk oppmerksomhet. For å undersøke hvordan materialet behandler disse to læringsarenaene brukes Norman Faircloughs kritiske diskursanalyse med hovedvekt på en lingvistisk basert tekstanalyse. Funnene i oppgaven gir et innblikk i hvordan politiske tekster er med på å opprettholde og forsterke en tendens innen opplæring i kunst og kultur som flytter fokus fra de estetiske fagene i skolen over på estetiske kulturtilbud. I materialet uttrykkes også et ønske fra kulturpolitisk hold om å overta ansvaret for sistnevnte. Det pekes samtidig på et dilemma i den utdanningspolitiske utviklingen mot å skulle tilpasse musikkfaget til skolens vante rammebetingelser, med fare for at dette går på bekostning av de estetiske egenskapene ved faget. Analysene avdekker et behov for et sterkere musikkfag som en del av den allmenne grunnopplæringen. This master thesis looks at how political texts write about education in the arts. These texts consist of extracts from Kulturutredningen 2014, På rett vei, Elevenes læring i fremtidens skole, Fremtidens skole, Fag – Fordypning – Forståelse and Det muliges kunst. The analysis focuses on the relationship between aesthetical subjects in school and what can be called aesthetical extracurricular activities. As a backdrop for this relationship, aesthetical subjects have less priority in the Norwegian school system now than before, while the aesthetical extracurricular activities (including The Cultural School and The Cultural Rucksack) have gained political attention. To examine how these two learning arenas are articulated in the texts, Norman Fairclough’s critical discourse analysis is applied, with emphasis on linguistic text analysis. The findings give insights into how political texts maintain and enhance a tendency within education in the arts to move the focus from aesthetical subjects in school towards aesthetical extracurricular activities. The material also shows an intention from cultural politics to overtake responsibility for the latter. Simultaneously, the change in educational politics towards adapting the subject of music to the normal school system poses a dilemma, because this might compromise the aesthetical character of this subject. The analysis reveals a need for a stronger music subject as part of the compulsory school.
Beskrivelse
Masteroppgave i musikkpedagogikk