Browsing Institutt for kunstfag by Title
Now showing items 234-253 of 263
-
Trom som du er! En studie av trommesirkelen som fenomen
(Master thesis, 2018)I den åpne trommesirkel, også kjent som Community Drum Circle, er det etter sigende umulig å spille feil. En kan spørre seg om dette i det hele tatt er mulig, og hvis så er tilfelle, hvordan det kan tenkes å henge sammen. ... -
Trommeundervisning i HD: utvikling av videolæringsressurser gjennom aksjonsforskning
(Master thesis, 2023)I dette aksjonsforskningsstudiet har jeg tatt for meg skapelsen av to videoressurser på trommer som har som mål å legge til rette for læring i et forsøk på å svare på spørsmålet: Hvordan kan instrumentalundervisningsvideoer ... -
Tverrfaglig lærersamarbeid: Læreres opplevelse og erfaring av et tverrfaglig samarbeid mellom Kunst og håndverk, Naturfag og Samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere som underviser i fagene Kunst og håndverk, Naturfag og Samfunnsfag sammen planlegger, gjennomfører og evaluerer et tverrfaglig prosjekt sammen med elever i på barneskolen, 5. ... -
Ufaglærte musikklærere i praksis: En kvalitativ studie av hvordan ufaglærte musikklærere arbeider med musikkundervisning og musikkaktiviteter på en grunnskole
(Master thesis, 2020)I denne studien gjøres det undersøkelser av ufaglærte musikklærere sin praksis i en grunnskole. Målet er ikke å fortelle hvordan musikkundervisningen bør være og hva den bør inneholde, men å belyse muligheten om å ta ... -
Underliggjøring av ungdomsskolen
(Bachelor thesis, 2021) -
Undervisingspraksis i musikkfaget: Ein enkeltcasestudie av ein musikklærars oppfatningar og undervisingspraksis i musikkfaget
(Master thesis, 2023)Styringsdokument og retningslinjer stiller krav til musikkfaget og presentera kva verdiar og kvalitetar som skal liggje til grunn for musikkundervisinga, men det er lite som tilseier korleis musikklærarens subjektivitet ... -
Ungdomsskolelæreres oppfatninger av tegning sett i lys av den grunnleggende ferdigheten «å skrive» i kunst og håndverk.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen belyser tegning som del av kunst- og håndverksfaget i den formelle og oppfattede læreplanen. Artikkelen undersøker hvordan tegning beskrives i læreplan og støttemateriell, og hvordan lærere på fire ... -
Utover notelesing —et estetisk-relasjonelt syn på pianotimen
(Master thesis, 2017-05-15)I denne masteroppgaven undersøker jeg studieobjektet pianoundervisning med voksne amatører fra et estetisk-relasjonelt perspektiv. Dette estetisk-relasjonelte synet på pianoundervisning innebærer å framheve den estetiske ... -
Uttrykt gjennom tegning: Utprøvelse av tegnemetodikk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2021)Denne kvalitative studien har tatt utgangspunkt i en tegneworkshop der målet har vært å finne svar på hvilke refleksjoner 15-16 åringer gjør seg i møte med ulike tegneøvelser, og hvilke tanker de har om egen tegneatferd ... -
Utvidet virkelighet i bøker for barn – «Augmented Reality» og analoge bøker
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen ser vi på bruk av utvidet virkelighet («Augmented Reality»/AR) i samspill med analoge bøker. Disse bøkene er produsert av barnehagelærerstudenter med målgruppe barn 2-5 år. Gjennom estetiske læringsprosesser ... -
Veien til forståelse
(Master thesis, 2023)I dette studiet undersøker jeg hvordan metoder innenfor de undertryktes teater kan brukes som et kompetansehevende bidrag for aktivister. Oppgaven er et pedagogisk forskningsdesign som gjennom intervensjon ser om de ... -
Visual Representations in Music Listening Activities: Comparing sixth-graders’ reception of a “rhythmic music” excerpt under three listening conditions
(Master thesis, 2019)This master’s thesis is an attempt to explore sixth-graders’ (n=18) responses to a “rhythmic music” excerpt under three different listening task conditions. It investigates the extent to which the participants’ drawing to ... -
Voice shame: Self-censorship in vocal performance
(Journal article, 2017)Voice shame is the uncomfortable feeling of being heard as ridiculous, worthless or ‘not good enough’. Voice shame arises when a subject becomes aware of an observer’s attention and believes the evaluation to be negative. ... -
‘We cannot afford outsiderness’ : Inclusion, sustainable development and arts education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article addresses social inclusion/exclusion – specifically the kind of exclusion we describe as outsiderness – in relation to sustainable development and arts education. Our idea is to address and discuss this on an ... -
“We never got to try that experience of total chaos": Exploring preservice music teachers’ agency in teaching practicum.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The purpose of this instrumental case study was to investigate one single case of four preservice music teachers’ (PMTs) in their teaching practicums, carried out as a part of a Norwegian general teacher education program. ... -
What’s stopping you?: A multiple case study of impediments to incorporating music technology in Norwegian schools
(Master thesis, 2018)In a world where technology evolves rapidly, with the creation of more powerful software and hardware than ever before, the increasing selection of technology available to the consumer has implications for education. This ... -
When Students Teach Creativities: Exploring Student Reports on Creative Teaching
(Peer reviewed; Journal article, 2018) -
Who are the music student teachers in Norwegian generalist teacher education? A cross-sectional survey
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This study is based on data from a national survey of generalist student teachers specialising in music in the new five-year primary and lower secondary school teacher education programme in Norway. The study aims to map ... -
Who takes part in participation? Challenges to empowering student voice in music teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this study, we employ a participatory action research framework to investigate how preservice music teachers can take part in developing their own education. The main focus is on how two music teacher educators at two ... -
Wunderkammer - Ting- og kunnskapsorganisering i en aktivitetsbasert tidsalder
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Dette essayet stiller spørsmål ved hvordan vi organiserer ting og kunnskaper. Inngangen er fortidens wunderkamre, spesifisert gjennom en bok av Samuel Quiccheberg fra 1565, samt bruken av et cellekontor i dag. Quicchebergs ...