Blar i Institutt for kunstfag på tittel
Viser treff 24-43 av 263
-
”Det er ikke en overdrivelse å si at dans endrer din identitet” - En intervjustudie av fire medlemmer i en danseklubb
(Master thesis, 2019)Basert på egne erfaringer fra bacheloroppgave, skolegang og praksis som lærerstudent har jeg inntrykk av det er lite dans ute i skolen. Det som finnes av forskning på feltet, trekker også i denne retningen. Samtidig vitner ... -
«Det er lenge til jeg skal gå ut!» En kasusstudie av barnehagebarn i 4- 5 års alderen i musicking aktiviteter på egne premisser.
(Master thesis, 2019)Masteroppgaven «Det er lenge til jeg skal gå ut!»: En kasusstudie av barnehagebarn i 4- 5 års alderen i aktivitet med rytmeinstrumenter på egne premisser fokuserer på barns erfaringer når de i tilrettelagte aktiviteter får ... -
«Det finnes en sang for alt!» Ansattes begrunnelser for sang i barnehage og skole – en empirisk studie
(Chapter; Peer reviewed, 2022)This chapter is based on two studies which aim to provide knowledgeabout the position of singing in Norwegian kindergartens and schools: (a) a nationalquantitative cross-sectional survey with kindergarten teachers and ... -
«Det skjer noe med spillet mitt!» perspektiver på «den estetiske samtalen» i ensembleundervisning på videregående skole
(Master thesis, 2016-08-12)”My Music Performance is Changing!” – Perspectives on ’The Aesthetic Talk’ in Ensemble Teaching in Upper Secondary School. In rehearsals towards a concert the quality does often not seem to develop noteworthy until short ... -
”Det skjer oppe i hodet, liksom”. En kvalitativ studie av musikklinjeelevers refleksjoner over egen forståelse i hørelære
(Master thesis, 2016-05-18)Denne oppgaven er en kvalitativ studie hvor jeg utforsker elevers refleksjoner over egen forståelse i hørelære. Faget innebærer utvikling av evner som berører flere aspekter ved å forstå musikk – klingende så vel som ... -
"Det uferdige - anvendt drama i den totale institusjon" - en teoretisk og praktisk studie av Teater Bak Murene i Bergen fengsel
(Master thesis, 2009)Utgangspunktet for studien er egen praksis med Teater Bak Murene (TBM) i Bergen fengsel. Studiens intensjon er å bidra til viten og innsikt i feltet anvendt drama i fengsel og bidra til det kulturpolitiske spørsmålet knyttet ... -
Developing an understanding of intercultural music education in a Nordic setting
(Journal article; Peer reviewed, 2021)The purpose of this article is to achieve greater clarification of the meaning of the word ‘intercultural’ when used in Nordic music education research, by means of a literature review. The findings suggest that ‘intercultural’ ... -
Developing reflection-in-musicking in creative practices
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article examines the development of reflection-in-musicking in a Write an Opera project at a Norwegian upper secondary school. As part of a PhD project, this case study focuses on a group of seven participants ... -
Developing visions for the future. A reflection on utopias in music teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)As society changes, new challenges arise for education. Major social upheavals have led to increasing awareness of social justice issues and critical reflection within the field of music education, as well as calls for ... -
Devised theatre, relasjoner og samhold
(Bachelor thesis, 2021) -
Dialogue and materiality/embodiment in science|arts creative pedagogy: Their role and manifestation
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This paper responds to recent calls to explore the nuances of the interaction between the sciences, the arts and their inherent creativity to better understand their potential within teaching and learning. Building on ... -
Digital kompetanse i arbeid med språk og estetiske fag i barnehagen: Dei vaksne sitt perspektiv
(Report, 2019)Prosjektet “Utvikling av berekraftige praksisar for digital teknologibruk innan språk og estetiske fag i barnehagen” (2017- 2020) forkorta til DigiSus1, er eit kompetanseutviklingsprosjekt som er finansiert av Norges ... -
Digital komponering i et postfenomenologisk perspektiv
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven utforsker jeg hvordan teknologi kan påvirke hvordan mennesker komponerer musikk. Jeg ser på postfenomenologiens perspektiver på at mennesket “skapes gjennom teknologi” og overfører disse perspektivene til ... -
Digital Nature Representation: Ecocritical Perspectives on the Children’s App Kubbe Makes Shadow Theatre
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Combining two topics in modern children’s literature, that of new forms of representation afforded by digital media and that of ecocriticism, this article applies an ecocritical perspective to the reading of a narrative ... -
Digital teknologi i musikkundervisning: En kvalitativ studie av tre ungdomsskolelæreres opplevelse av digital teknologi i musikkundervis-ningen
(Master thesis, 2022)Den teknologiske utviklingen har resultert i at vi har fått en økende digitalisering av skolehverdagen. Det nye læreplanverket gjenspeiler dette økte fokuset i musikkfagets beskrivelser av grunnleggende ferdigheter, ... -
Digitale verktøy i kunst og håndverk: En autoetnografisk utforskning av laserkutteren som verktøy til å lage tresnitt
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om bruken av digitalt verktøy i tresnittproduksjon. Gjennom studien har jeg med en autoetnografisk tilnærming forsket på bruken av laserkutter til å lage tresnitt. Problemstilling og ... -
Does this work [of art] invite me into [intersubjective] dialogue? Discussing relational aesthetics in music education
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Some artistic and educational practices in music have yet to be defined within the dichotomy of referential and autonomy aesthetics. However, there has been an ongoing shift towards more interactive, social and relationally ... -
‘Don’t We Have a Storyline?’ Negotiating Devising Strategy in a Nordic-Baltic Teacher Education Programme’s Artistic Production
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article investigates the process of devising strategy in an intercultural Baltic-Nordic setting. Sixty teacher education participants collaborated on an interdisciplinary artistic production based on Norwegian folk ... -
Drama som uttrykk for djup læring
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgåva vert det undersøkt på kva måte drama som læringsform kan bidra til djup læring og som vurderingsverkty i grunnskulen. Gjennom aksjonsforsking er det utvikla og gjennomført eit langstrakt dramaforlaup ... -
"Du kan jo ikkje lære å spikke noe uten å faktisk gjøre det"- Inger 15 år. En studie om erfaringslæring
(Master thesis, 2016-08-12)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har vært ungdomsskoleelevens utvikling av kyndighet i en konkret læringssituasjon. Med fokus på erfaringslæring i lys av den sosiokulturelle teorien har jeg jobbet ut i fra følgende ...