Blar i Institutt for kunstfag på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 312
-
Folkemusikkfeltet: Holdninger og handlinger på folkemusikkfeltet i Hordaland og Sogn og Fjordane
(Master thesis, 2006)Dette er en masteroppgave som handler om det norske folkemusikkfeltet. Det geografiske forskningsområdet er begrenset til fylkene: Hordaland og Sogn og Fjordane. Jeg skal prøve å belyse noen forandringer som har inntruffet ... -
Opplevelse av musikk : en fenomenologisk studie
(Master thesis, 2006) -
Compositional process as discourse and interaction : a study of small group music composition processes in a school context
(Doctoral thesis, 2007)“Compositional Process as Discourse and Interaction” is a study on compositional processes of pupils working in small groups in a public school music context. The study describes and discusses the main elements ... -
”Hvem sier at jeg har prestasjonsangst?” En refleksiv analyse av begrepet prestasjonsangst
(Master thesis, 2007-05)This master thesis is a contribution to the research field of performance anxiety amongst musicians and is grounded on a social constructionistic reflexive perspective. By studying a selection of litterature on this topic, ... -
Kategorisering av dokumentarfilm : typologi hos Bill Nichols og Carl Plantinga
(Working paper, 2008) -
Prosessen frem mot et bilde
(Barnehagefolk, Journal article, 2008)Denne artikkelen presenterer et FOU-praksisarbeid med søkelyset på barn og kunstens virkemidler. Jeg ville observere hvor barns oppmerksom var når de fikk for dem nytt og ukjent utstyr og materialer. Hvor og hvordan oppstår ... -
"Det uferdige - anvendt drama i den totale institusjon" - en teoretisk og praktisk studie av Teater Bak Murene i Bergen fengsel
(Master thesis, 2009)Utgangspunktet for studien er egen praksis med Teater Bak Murene (TBM) i Bergen fengsel. Studiens intensjon er å bidra til viten og innsikt i feltet anvendt drama i fengsel og bidra til det kulturpolitiske spørsmålet knyttet ... -
Rytmisk musikkundervisning som estetisk praksis : en casestudie
(NMH-publikasjoner;2009:2, Doctoral thesis, 2009)The subject of this dissertation is rhythmic music teaching. "Rhythmic music" is synonymous with "popular music". Rhythmic music teaching is, in short, an oral approach to teaching, where rhythm, participation, movement, ... -
Rimer kreativitet på produktivitet? - En undersøgelse af Dacapo Teatrets arbejde med spontanitet for ansatte i erhvervslivet
(Master thesis, 2009-06)Masteropgaven tager udgangspunkt i konsulentvirksomheden Dacapo Teatret og deres arbejde med spontanitet i forbindelse med forløb for ansatte i erhvervslivet. I artiklen ”Teatrale spill i næringslivet – om dramapedagogiske ... -
FoU-prosjektet ARTig : Design av eit fleirfagleg undervisningsopplegg
(Research report, 2014) -
Stjerneopplevelser eller gymsalsestetikk? En studie av kvalitetsoppfatninger i skolekonsertpraksiser
(Doctoral thesis, 2014) -
Rapport frå FoU-prosjektet ARTig: Eit eksemplarisk undervisningsopplegg
(Research report, 2015) -
"I think the arts are as prominent as any subject": A study of arts education in two Scandinavian schools
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
BARE FIKSJON! En undersøkelse av dramatisk fiksjon i lys av etablerte og nye normer i teaterkunst og dramatisk arbeid.
(Master thesis, 2015-05-15)Denne studien er en undersøkelse av begrepet fiksjon og hvordan man kan forstå det i forskjellige historiske paradigmer. Ordet fiksjon assosieres gjerne, i en generell og allmenn forståelse, med noe tenkt – noe ikke-virkelig ... -
Iscenesetjing av kjensler
(Master thesis, 2015-06-29)Ved bruk av Instagram, bloggar o.l som inneheld ein straum av bilete, ser eg for meg at ungdom har tileigna seg stor kunnskap om fotografering og bilete som språk. Det blir også sagt at ... -
Towards a professionalization of pedagogical improvisation in teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
‘Don’t We Have a Storyline?’ Negotiating Devising Strategy in a Nordic-Baltic Teacher Education Programme’s Artistic Production
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article investigates the process of devising strategy in an intercultural Baltic-Nordic setting. Sixty teacher education participants collaborated on an interdisciplinary artistic production based on Norwegian folk ... -
Komposisjonsprinsippet balanse
(Master thesis, 2016)Visuell kompetanse blir stadig viktigere i samfunnet vårt, som i økende grad bygger på visuelle informasjons og kommunikasjonskilder. Med dette menes kompetanse til å lese bilder som symboler. Man kommuniserer gjennom et ... -
Exploring the Dark Matter of Björk’s Biophilia Universe. A Study of the Biophilia Educational Project Based on Grounded Theory Methodology
(Master thesis, 2016-05-18)This Master thesis offers a close examination of the Biophilia Educational Project: a multimodal, inter-institutional education programme conceived by Icelandic avantgarde/ alternative rock music artist Björk, that aims ...