Blar i Institutt for kunstfag på utgivelsesdato
Viser treff 21-40 av 262
-
Musikkelever på folkehøgskole: En kvantitativ undersøkelse av erfaringer, forventninger og ambisjoner
(Master thesis, 2016-05-18)Temaet for denne masteroppgaven er musikklinjer på folkehøgskoler (FHS) og kommende elevers forventninger, tidligere musikkerfaringer og bakgrunner, og deres ambisjoner med fremtidig bruk av sine musikkunnskaper. De fleste ... -
”Det skjer oppe i hodet, liksom”. En kvalitativ studie av musikklinjeelevers refleksjoner over egen forståelse i hørelære
(Master thesis, 2016-05-18)Denne oppgaven er en kvalitativ studie hvor jeg utforsker elevers refleksjoner over egen forståelse i hørelære. Faget innebærer utvikling av evner som berører flere aspekter ved å forstå musikk – klingende så vel som ... -
Lokalt Samspill. En casestudie av lokale musikkpedagogiske samarbeidsprosjekt mellom skole, kulturliv og kommersielle aktører
(Master thesis, 2016-05-18)Abstract This master thesis focuses on music education collaborations that include schools, the cultural scene and commercial agents. The aim of the study is to examine how such collaborations may be important for music ... -
Musikk som studieverktøy: Et innblikk i studenters bruk av musikk til studieaktiviteter
(Master thesis, 2016-08-09)Mål: Formålet med denne oppgaven var å finne ut hva som kan være kjennetegn på og begrunnelser for studenters bruk av musikk i studiesituasjoner. Tidligere forskning har vist både positive og negative sider ved bakgrunnsmusikk ... -
Improvisasjon – en effektiv læringsaktivitet: En undersøkelse av didaktisk improvisasjon i prosjektorientert praksis på barnetrinnet.
(Master thesis, 2016-08-09)Experienced teachers are often perceived as skillful performers of improvisational activities in the classroom. The student teacher has a narrower basis for carrying out the activity with the same level and quality of ... -
Publikumsfrieriet: En studie av et rockebands bruk av relasjonsskapende virkemidler
(Master thesis, 2016-08-09)Denne oppgaven tar sikte på å beskrive hvordan mitt eget rockeband legger til rette for relasjonsskapende aktivitet med publikum under en konsert. Metodisk baserer oppgaven seg på en selv-etnografisk og autoetnografisk ... -
Barns musikalske væremåte: En studie av musikkundervisning i 1. klasse
(Master thesis, 2016-08-09)Barns musikalske væremåte. En studie for musikkundervisning i 1. klasse. Denne studien fokuserer på hvordan og i hvilken grad estetiske og kreative læreprosesser kan oppnå inkludering og deltakelse i musikkundervisning ... -
Låtskriving: En sammenligningsstudie av musikeres låtskrivingsprosess og musikkpedagogers undervisning i emnet
(Master thesis, 2016-08-09)Dette er en sammenligningsstudie av musikeres låtskrivingsprosess og musikkpedagogers undervisning i emnet. I denne studien utdyper jeg tre profesjonelle musikeres låtskrivingsprosess og to musikkpedagogers undervisning i ... -
Lyden i mellomrommet
(Master thesis, 2016-08-09)This text is critically reflecting on different aspects of the artistic research project “The sound in-between”. The interactive vocal installation could be experienced by the public 14-17 January 2016 in the mediaevel ... -
Elevutstillingen: Fremmende eller hemmende faktor i kreative prosesser?
(Master thesis, 2016-08-12)Utstilling som presentasjonsmetode etter fullført prosess og produkt, benyttes i stor utstrekning i de estetiske fagene i skolen. Derfor syntes det interessant å se nærmere på ulike mulige faktorer som kan påvirke elevenes ... -
"The Music is not in the piano" : En undersøkelse av hvordan lærere reflekterer over egne erfaringer fra undervisning med 3d printer i faget formgivning, kunst og håndverk
(Master thesis, 2016-08-12)Ny teknologi og utvikling i samfunnet kan lede til forandringer og utfordringer for fag. Tidligere forskning viser at 3d-printer anses som en teknologi som vil få innvirkning på skoler verden rundt i løpet av få år. Å ta ... -
Å modellere uten hender!: En undersøkelse av kunst og håndverkstudenters formgivningsprosess med digital 3D-modellering
(Master thesis, 2016-08-12)Digitale verktøy i undervisning er noe som er kommet for å bli. Det er behov for mer forskning på dette feltet, slik at bruken av digitale verktøy vil være med på å heve faget og dets innhold. Det må sørges for at integrering ... -
«Det skjer noe med spillet mitt!» perspektiver på «den estetiske samtalen» i ensembleundervisning på videregående skole
(Master thesis, 2016-08-12)”My Music Performance is Changing!” – Perspectives on ’The Aesthetic Talk’ in Ensemble Teaching in Upper Secondary School. In rehearsals towards a concert the quality does often not seem to develop noteworthy until short ... -
Appasionata om du flyr eller faller : Et innblikk i hvordan medgang og motgang kan påvirke en kreativ prosess
(Master thesis, 2016-08-12)Hva innebærer det å være kreativ, og hva fremmer og hemmer en kreativ prosess? Med dette som utgangspunkt tar oppgaven min for seg hva som viser seg å influere min egen kreative prosess i en spesifikk periode. Jeg har ... -
"Du kan jo ikkje lære å spikke noe uten å faktisk gjøre det"- Inger 15 år. En studie om erfaringslæring
(Master thesis, 2016-08-12)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har vært ungdomsskoleelevens utvikling av kyndighet i en konkret læringssituasjon. Med fokus på erfaringslæring i lys av den sosiokulturelle teorien har jeg jobbet ut i fra følgende ... -
Fra faglærer i et kunstfag til kunnskapsområdelærer i kunst, kultur og kreativitet - dialoger om endring
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Barnehagelærerutdanningen fikk i 2013 ny rammeplan, hvor fagene drama, forming og musikk ble samlet i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet. Denne artikkelen diskuterer hvordan faglærerne på 6 utdanningsinstitusjoner ... -
Grøn topologi. Ei nylesing av Vergils hjul
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Nature is a complex phenomenon; it is both a physical object and a variety of cultural imaginations and representations. The current climate crises challenge the relationship between nature and language in radically new ... -
The recipe of laughter – how comic elements function in a TIE production?
(Master thesis, 2017)This study intends to explore the function of comic elements in Theatre in Education. TIE is a kind of interactive theatre that offers chance to explore values and create meaning through dramatic through the dramatic form. ... -
Creativity and Ecoscenography in the Global Science Opera
(Master thesis, 2017)This thesis looks at how the creative process is influenced by the implementation of sustainable design in education. Working with an interdisciplinary collaboration between science and arts in the Global Science Opera ... -
Voice shame: Self-censorship in vocal performance
(Journal article, 2017)Voice shame is the uncomfortable feeling of being heard as ridiculous, worthless or ‘not good enough’. Voice shame arises when a subject becomes aware of an observer’s attention and believes the evaluation to be negative. ...