Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFølling, Bjørn Hønsi
dc.contributor.authorFølling, Christoffer Svellingen
dc.date.accessioned2021-08-31T18:41:43Z
dc.date.available2021-08-31T18:41:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2772039
dc.descriptionMasterprogram i innovasjon og entrepenørskap. Fakultet for ingeniør- og naturvitskap/ Mohnsenteret for innovasjon og regional utvikling/ Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen.en_US
dc.description.abstractVerden har i dag store utfordringer med utslipp av menneskeskapte klimagasser som hovedsakelig skyldes forbrenning av fossile brensler (Store Norsk Leksikon, 2019). Det er fokus på det grønne skiftet i Norge og resten av verden hvor en prøver å få ned klimagassutslippene. Et av tiltakene som er satt i gang er elektrifisering av fossile kjøretøy, noe som innebærer stort fokus på elektrifisering og det medfører en enorm økning i bruk av batterier i forskjellige applikasjoner. Det kan være ferger, biler eller energilagring som nå har behov for batterier. Regjeringen i Norge har bestemt at fossilt drivstoff i biler skal fases ut, og over på blant annet elektrisitet innen få år, dette har ført og vil føre til et enda større behov for elektriske kjøretøy, og dermed elbilbatterier. For at det skal være bærekraftig å benytte batteri som energikilde må man utnytte batteriene maksimalt. Hvis batteriene i en elektrisk bil ikke lengre egner seg for formålet, som er å levere energi til bilen, hva skjer så med disse batteriene? Denne oppgaven undersøker muligheten for å gjenbruke brukte elbilbatteriene i andre applikajsoner. I dette prosjektet er det altså forsket på hvilke forretningsmodeller som benyttes og hvordan brukte elbilbatteri håndteres når levetiden. Masteroppgaven tar for seg bærekraftige forretningsmodeller ved gjenbruk av elbilbatteri. Oppgaven har hatt et verdikjedeperspektiv over ulike aktører i batteribransjen i Norge. Det har blitt gjennomført kvalitative intervju hvor det blant annet har blitt avdekket hvordan batteri håndteres, og hvilke forretningsmodeller som benyttes og utvikles. Det er forsket på hva som er en forsvarlig end-of-life tankegang rundt batteri, det være seg gjenbruk og gjenvinning. Videre er det funnet ulike muligheter, utfordringer og valg av forretningsmodeller i forbindelse med gjenbruk og gjenvinning av elbilbatteri. Det blir også vurdert og diskutert om alle elbilbatteri bør gjenbrukes.en_US
dc.description.abstractThe world has major challenges with emissions of man-made greenhouse gases, which are mainly due to the combustion of fossil fuels (Store Norsk Leksikon, 2019). There is a focus on the green shift in Norway and the rest of the world where efforts are being made to reduce greenhouse gas emissions. One of the measures that has been initiated is the electrification of fossil vehicles, which involves a great focus on electrification and it entails a huge increase in the use of batteries in various applications. Batteries are needed in ferries, cars or energy storages. The Government of Norway has decided that fossil fuels in cars will be phased out, and transferred to, among other things, electricity within a few years. This has led to and will lead to an even greater need for electric vehicles, and thus batteries in electric cars. In order to be sustainable and use batteries as an energy source, the batteries must be utilized to the maximum. If the batteries in an electric car are no longer suitable for the purpose, which is to supply energy to the car, then what happens to these batteries? This thesis investigates the possibility of reusing used electric car batteries in other applications in Norway. In this project, research has thus been carried out on which business models are used and how used electric car batteries are handled during their lifetime. The master's thesis deals with sustainable business models for the reuse of electric car batteries. The thesis has a value chain perspective on various players in the battery industry in Norway. Qualitative interviews have been conducted where, among other things, it has been revealed how the battery is handled, and which business models are used and developed. Research has been done on what is a sustainable end-of-life mindset around batteries.With focus on reuse with second life and recycling of materials. Various opportunities, challenges and choices of business models have been associated with the reuse and recycling of electric car batteries. The master thesis also discusses whether all electric car batteries should be reused. 2en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectElbilbatterien_US
dc.subjectGjenbruken_US
dc.subjectGjenvinningen_US
dc.subjectElectric car batteriesen_US
dc.subjectReuseen_US
dc.subjectRecyclingen_US
dc.titleBatteri i fremtidenen_US
dc.title.alternativeBattery in the futureen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeINN599en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal