Batteri i fremtiden
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2772039Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Verden har i dag store utfordringer med utslipp av menneskeskapte klimagasser som
hovedsakelig skyldes forbrenning av fossile brensler (Store Norsk Leksikon, 2019). Det er
fokus på det grønne skiftet i Norge og resten av verden hvor en prøver å få ned
klimagassutslippene. Et av tiltakene som er satt i gang er elektrifisering av fossile kjøretøy,
noe som innebærer stort fokus på elektrifisering og det medfører en enorm økning i bruk av
batterier i forskjellige applikasjoner. Det kan være ferger, biler eller energilagring som nå har
behov for batterier. Regjeringen i Norge har bestemt at fossilt drivstoff i biler skal fases ut, og
over på blant annet elektrisitet innen få år, dette har ført og vil føre til et enda større behov for
elektriske kjøretøy, og dermed elbilbatterier. For at det skal være bærekraftig å benytte batteri
som energikilde må man utnytte batteriene maksimalt. Hvis batteriene i en elektrisk bil ikke
lengre egner seg for formålet, som er å levere energi til bilen, hva skjer så med disse
batteriene? Denne oppgaven undersøker muligheten for å gjenbruke brukte elbilbatteriene i
andre applikajsoner. I dette prosjektet er det altså forsket på hvilke forretningsmodeller som
benyttes og hvordan brukte elbilbatteri håndteres når levetiden. Masteroppgaven tar for seg
bærekraftige forretningsmodeller ved gjenbruk av elbilbatteri.
Oppgaven har hatt et verdikjedeperspektiv over ulike aktører i batteribransjen i Norge. Det
har blitt gjennomført kvalitative intervju hvor det blant annet har blitt avdekket hvordan
batteri håndteres, og hvilke forretningsmodeller som benyttes og utvikles.
Det er forsket på hva som er en forsvarlig end-of-life tankegang rundt batteri, det være seg
gjenbruk og gjenvinning.
Videre er det funnet ulike muligheter, utfordringer og valg av forretningsmodeller i
forbindelse med gjenbruk og gjenvinning av elbilbatteri. Det blir også vurdert og diskutert
om alle elbilbatteri bør gjenbrukes. The world has major challenges with emissions of man-made greenhouse gases, which are
mainly due to the combustion of fossil fuels (Store Norsk Leksikon, 2019). There is a focus
on the green shift in Norway and the rest of the world where efforts are being made to reduce
greenhouse gas emissions. One of the measures that has been initiated is the electrification of
fossil vehicles, which involves a great focus on electrification and it entails a huge increase in
the use of batteries in various applications. Batteries are needed in ferries, cars or energy
storages. The Government of Norway has decided that fossil fuels in cars will be phased out,
and transferred to, among other things, electricity within a few years. This has led to and will
lead to an even greater need for electric vehicles, and thus batteries in electric cars. In order
to be sustainable and use batteries as an energy source, the batteries must be utilized to the
maximum. If the batteries in an electric car are no longer suitable for the purpose, which is to
supply energy to the car, then what happens to these batteries? This thesis investigates the
possibility of reusing used electric car batteries in other applications in Norway. In this
project, research has thus been carried out on which business models are used and how used
electric car batteries are handled during their lifetime. The master's thesis deals with
sustainable business models for the reuse of electric car batteries.
The thesis has a value chain perspective on various players in the battery industry in Norway.
Qualitative interviews have been conducted where, among other things, it has been revealed
how the battery is handled, and which business models are used and developed.
Research has been done on what is a sustainable end-of-life mindset around batteries.With
focus on reuse with second life and recycling of materials.
Various opportunities, challenges and choices of business models have been associated with
the reuse and recycling of electric car batteries. The master thesis also discusses whether all
electric car batteries should be reused.
2
Beskrivelse
Masterprogram i innovasjon og entrepenørskap.
Fakultet for ingeniør- og naturvitskap/ Mohnsenteret for innovasjon og regional utvikling/ Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen.