Browsing HVL Skriftserie by Title
Now showing items 17-36 of 106
-
Effekter av kurset «Godt samliv» for førstegangsforeldre: Sluttrapport
(HVL-rapport;2024/8, Report, 2024)Å bli foreldre for første gang kan være både fantastisk og frustrerende. Mens det å stifte familie kan gi en dyp følelse av glede og lykke, vil overgangen til foreldrerollen også kunne føre til mindre tid til å være kjærester ... -
Ei vurdering av planane for utviding av byggefelt og nydyrking på Leivdalsmona, Nordfjordeid – ein unik sandur frå slutten av istida
(HVL-Notat;2022/8, Working paper, 2022)Stad kommune arbeider med ny reguleringsplan for utviding av byggjefelt og areal for nydyrking på delar av Leivdalsmona på Eid. Leivdalsmona er unik, og det som står att av urørt overflate må takast vare på. Leivdalsmona ... -
En nasjonal kartlegging blant helsesykepleiere om samarbeid med skole og barnehage
(HVL-Rapport;5/2023, Research report, 2023)Formålet med denne undersøkelsen var å kartlegge generelt samarbeid på individ- og systemnivå mellom helsestasjon og barnehage og mellom skolehelsetjeneste og skole. I tillegg undersøkes samarbeidet om kosthold og måltidsvaner ... -
Engaging Voices. How Participatory Research Transforms School Development at Bergen Christi Krybbe
(HVL-Notat;2024/10, Working paper, 2024)This paper explores the role of participatory school research in promoting socially sustainable educational environments by integrating the perspectives of both teachers and students in decision-making processes. Based ... -
EP’en «Deilig er den himmel blå» med Volve Vokal: Refleksjon i et kunstnerisk utviklingsarbeid
(HVL-Notat;2023/7, Working paper, 2023)Denne kunstneriske refleksjonen tar for seg en konkret kunstproduksjon i ensemblet Volve Vokal – en EP med tittelen: «Deilig er den himmel blå». Utgivelsen ble publisert i desember 2021 og består av fem korstykker, alle a ... -
Erfaringer fra skolematordninger i Norge
(HVL-Rapport;6/2022, Report, 2022)Denne rapporten er delt inn i to hoveddeler. Del 1 omhandler de erfaringene som informantene har gjort seg gjennom sine skolematordninger, samt noen generelle beskrivelser av praksis. Del 2 av rapporten omhandler modeller ... -
Evaluation of a model to promote greater coordination between stakeholders during vocational rehabilitation for patients with musculoskeletal disorders or neurasthenia: A qualitative study
(HVL-rapport;2024/10, Report, 2024)Purpose: In vocational rehabilitation, the employee’s own effort is important, and it is also vital for the various professionals involved in the rehabilitation process to have a shared understanding of the process. The ... -
Evaluering av andre pilot for meritteringsordning ved HVL 2023
(HVL-Rapport;2024/7, Report, 2024) -
Evaluering av forsøk med dynamiske hjorteskilt i Vestland fylke 2017-2021
(HVL-Rapport;22/2021, Report, 2021) -
Evaluering av gratis skolemåltid på 1. – 4. trinn på en skole i Haugesund
(HVL-Rapport; 7/2023, Research report, 2023)Denne prosjektevalueringen har sett på elever, foresatte og ansatte sine erfaringer med en gratis skolematordning ved Austrheim skole i Haugesund kommune. I et toårig pilotprosjekt fikk elever fra 1. til 4. trinn et heldags ... -
Evaluering av pilot for meritteringsordning ved HVL 2021-22
(HVL-Rapport;2022/7, Report, 2022)I mars 2021 lyste Høgskulen på Vestlandet (HVL) for første gang ut muligheten for faglig ansatte i undervisningsstilling til å søke status som merittert underviser. I første del av rapporten gjør vi rede for bakgrunnen ... -
Forskingsmelding 2020: Høgskulen på Vestlandet
(HVL-Rapport;19/2021, Report, 2021) -
Forslag til utvikling av masterprogram i Environmental management (anvendt miljøvitenskap) ved Høgskulen på Vestlandet
(HVL-rapport;2022/5, Report, 2022) -
Fra praksisfellesskap til et profesjonelt læringsfellesskap - Kunnskapsutvikling i et sosiokulturelt perspektiv
(HVL-notat;2/2021, Working paper, 2021)Dette er et FoU- arbeid gjennomført av Sissel J. Aastevdt Halland og Annette Kristoffersen Winje. Målet med studien er å få innblikk i hvordan vi som førstlektorstipendiater utvikler, forstår og anvender ny kunnskap gjennom ... -
Fra student til profesjonsutøver
(HVL-Notat;3/2020, Working paper, 2020)Dette er en notat fra et FoU arbeid gjennomført av forskningsgruppen Barnehage og profesjonsutdanning sammen med tidligere HVL studenter ved barnehagelærerutdanningen. Målet med studien er å få innblikk i «nyutdannede» ... -
From STEAM to… SENSE.STEAM. Re-acquainting ourselves with attentiveness
(HVL-Notat;2024/6, Working paper, 2024)This article is the first in a series on art and science in education. The text introduces the idea of integrating art and science in education, with a focus on two key points. Firstly, we examine the practical application ... -
GAP-analyse for boliger for beboere med rus- og psykiatrilidelser (ROP)
(HVL-rapport;15/2020, Report, 2020)Denne rapporten er utarbeidet som en del forskningsprosjektet: Utvikling av nye boligtilbud tilpasset ROP-beboere med lav boevne med vekt på bruker-medvirkning (NFR 310100 - IPOFFENTLIG19). Funnene i rapporten viser at ... -
Gjennomstrøyming og fråfall ved Høgskulen på Vestlandet
(HVL - Rapport;5/2020, Report, 2020-06)I dette arbeidet er me opptekne av gjennomstrøyming og fråfall i utdanningane ved Høgskulen på Vestlandet. Me er opptekne av skilnader og variasjonar mellom HVL og andre universitet og høgskuler og internt ved HVL. Her ... -
Havvind i Norge: Forvaltning og konsekvenser for miljø og samfunn
(HVL-Rapport;21/2021, Report, 2021) -
HVL-studenters bruk og oppfatninger av KI-chatboter i utdanning
(HVL-Rapport;6/2023, Report, 2023)Innledning: I denne rapporten presenterer vi i Faggruppen universitetspedagogikk de foreløpige resultatene av en spørreundersøkelse som kartlegger HVL-studenters bruk og oppfatninger av kunstig intelligens (KI) og KI-chatboter ...