«Hvor kommer skyene fra?» Lekende læring om vannkraft ved ViteMeir
Abstract
I notatet oppsummeres det faglige grunnlaget bak vannkraftinstallasjonen ved Vitensenteret i Sogn og Fjordane AS, ViteMeir. Formålet med notatet er å tilby faglig støtte til både formidlere ved ViteMeir og ansatte ved HVL som skal utvikle læringsopplegg tilknyttet installasjonen, samt å legge til rette for at arbeidet kan gjenbrukes/videreutvikles av andre aktører som ønsker det.
Vannkraftinstallasjonen ved ViteMeir er utviklet for at barn i aldersgruppen 5-12 år skal lære om vannkraft gjennom lek med vann. De nær 40 000 årlige besøkende (estimat for 2022) kan blant annet styre vannets bevegelse gjennom vannkretsløpet og videre gjennom kraftverket hvor den kinetiske energien i vannet omdannes til elektrisk energi. Installasjonen inneholder elementer knyttet til samspillet mellom natur, individ, teknologi og samfunn, som beskrevet i Utdanningsdirektoratets læreplan for naturfag, samt elementer som gjør installasjonen relevant for studenter i høyere utdanning ved HVL. I utformingen av det faglige grunnlaget har vi lagt vekt på læring knyttet til vannkretsløpet som naturressurs og hvordan teknologisk utvikling bidrar til at samfunnet kan utnytte naturressursene.