Fra student til profesjonsutøver
Abstract
Dette er en notat fra et FoU arbeid gjennomført av forskningsgruppen Barnehage og profesjonsutdanning sammen med tidligere HVL studenter ved barnehagelærerutdanningen. Målet med studien er å få innblikk i «nyutdannede» barnehagelæreres opplevelser av å ha vært studenter ved barnehagelærerutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), og hvordan de «nyutdannede» opplevde overgangen fra å være student til å fungere som utdannet profesjonsutøver. Vi ønsket å få innblikk i de «nyutdannedes» barnehagehverdag og samtidig få en tilbakemelding på hvordan studiet har preget dem i rollen som nåværende barnehagelærere. Dette er viktig informasjon med tanke på å finne koherensen mellom utdanning og barnehageprofesjon. Dette vil også kunne bidra til å utvikle barnehagelærerutdanningen og tette et eventuelt gap mellom utdanning og barnehage.
Description
Skriftserien ved Høgskulen på Vestlandet, HVL-Notat