En nasjonal kartlegging blant helsesykepleiere om samarbeid med skole og barnehage
Nitter, Cathrine Bergh; Sollesnes, Ragnhild; Litland, Astrid Synnøve; Musland, Marte Gausvik; Leversen, Ingrid
Research report
Published version
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- HVL-Rapport [71]
- Import fra CRIStin [3772]
Abstract
Formålet med denne undersøkelsen var å kartlegge generelt samarbeid på individ- og systemnivå mellom helsestasjon og barnehage og mellom skolehelsetjeneste og skole. I tillegg undersøkes samarbeidet om kosthold og måltidsvaner og fysisk aktivitet. Helsesykepleiere som arbeidet i helsestasjons- eller skolehelsetjenesten, og som var medlem i Landsgruppen av helsesykepleiere, fikk tilsendt lenke til et elektronisk spørreskjema. Spørreskjemaet var utarbeidet av Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet og Fagseksjon for master i jordmorfag og helsesykepleie ved Høgskulen på Vestlandet. Både helsesykepleiere i helsestasjon og i skolehelsetjenesten rapporterte om mer samarbeid på individnivå enn på systemnivå. Helsesykepleierne opplevde at det var for lite tid og ressurser til å arbeide på systemnivå, og ulikt lovverk og sentrale føringer for de ulike aktørene, ble trukket frem som barrierer for samarbeid. I skolen var systemrettet samarbeid om psykisk og seksuell helse, og psykososialt miljø mer etablert enn samarbeid om mat og måltid og fysisk aktivitet. I barnehagen var systemrettet samarbeid i mindre grad etablert. Samarbeid om kosthold ble oppgitt som et av de vanligste temaene i samarbeidet med barnehagene. Gjennom å nytte den samlete kompetansen kan videreutvikling av systemrettet samarbeid mellom helsestasjon og barnehage og skolehelsetjenesten og skolen bidra til et enda bedre tilbud til barn og unge. Selv om begrenset tid og ressurser og ulikt lovverk oppleves som barrierer for samarbeid, kan det synes å være et uutnyttet mulighetsrom i hva det systemrettede samarbeidet kan innebære.