Show simple item record

dc.contributor.authorHeggås, June Hove
dc.date.accessioned2019-07-18T11:10:41Z
dc.date.available2019-07-18T11:10:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605882
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap Avdeling for lærerutdanning 15. mai 2019nb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvorvidt aspekter av modelleringsprosessen og diskusjoner knyttet til denne kan identifiseres i elevers arbeid med eksisterende matematiske modeller på mellomtrinnet. I denne oppgaven forstås begrepet eksisterende matematisk modell som en modell som er i bruk i samfunnet, som representerer et fenomen i virkeligheten. Modelleringsprosessen forstås som prosessen der et problem fra virkeligheten løses ved hjelp av matematikk, der 6 ulike delprosesser utgjør helheten. Diskusjoner blir brukt om matematiske, teknologiske og refleksive diskusjoner som viser tegn på evne til å fortolke modeller, deres oppbygning og konsekvenser. Datainnsamlingen til denne studien ble gjennomført ved å la en gruppe på 20 elever fra mellomtrinnet arbeide med ulike modelleringsoppgaver som tok utgangspunkt i eksisterende modeller og som endte med konstruksjon av egen lignende modell og en diskusjon om konsekvensene av disse modellene. Ved å tildele elevene oppgaven å lage en oversikt over prisforskjeller på et selvvalgt produkt i 5 ulike land, var ønsket å undersøke om elevene gikk gjennom noen av delprosessene i en modelleringsprosess og om det oppstod matematiske, teknologiske eller refleksive diskusjoner. Gjennomføringen av datainnsamlingen ble delt inn i tre økter, 1) pilotøkt, 2) hovedøkt og 3) avsluttende og oppsummerende økt. I pilotøkta fikk elevene arbeide med ulike matematiske modeller og løse oppgaver som gikk på sammenligninger av ulike modeller. I hovedøkta fikk elevene introdusert Big Mac Index, og diskutere dens oppbygning, før de fikk konstruere en lignende modell basert på et selvvalgt produkt. I den avsluttende og oppsummerende økta fikk elevene avslutte arbeidet sitt og sammenligne resultatene. Gruppa på 20 elever ble delt inn i mindre grupper. Ved å benytte lydopptak og observasjoner av elevenes arbeid, kunne elevenes diskusjoner analyseres i etterkant, på søken etter aspekter av modelleringsprosessen og matematiske, teknologiske og refleksive diskusjoner. Gjennom arbeidet gikk elevene gjennom flere av delprosessene i modelleringsprosessen og hadde både teknologiske, matematiske og refleksive diskusjoner. Disse diskusjonene og delprosessene kunne knyttes til spesifikke deler av elevenes arbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleInnsikt i elevers arbeid med eksisterende modellernb_NO
dc.title.alternativeInsight into students’ work with existing modelsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber97nb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal