Innsikt i elevers arbeid med eksisterende modeller
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2605882Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvorvidt aspekter av modelleringsprosessen og diskusjoner knyttet til denne kan identifiseres i elevers arbeid med eksisterende matematiske modeller på mellomtrinnet.
I denne oppgaven forstås begrepet eksisterende matematisk modell som en modell som er i bruk i samfunnet, som representerer et fenomen i virkeligheten. Modelleringsprosessen forstås som prosessen der et problem fra virkeligheten løses ved hjelp av matematikk, der 6 ulike delprosesser utgjør helheten. Diskusjoner blir brukt om matematiske, teknologiske og refleksive diskusjoner som viser tegn på evne til å fortolke modeller, deres oppbygning og konsekvenser.
Datainnsamlingen til denne studien ble gjennomført ved å la en gruppe på 20 elever fra mellomtrinnet arbeide med ulike modelleringsoppgaver som tok utgangspunkt i eksisterende modeller og som endte med konstruksjon av egen lignende modell og en diskusjon om konsekvensene av disse modellene. Ved å tildele elevene oppgaven å lage en oversikt over prisforskjeller på et selvvalgt produkt i 5 ulike land, var ønsket å undersøke om elevene gikk gjennom noen av delprosessene i en modelleringsprosess og om det oppstod matematiske, teknologiske eller refleksive diskusjoner.
Gjennomføringen av datainnsamlingen ble delt inn i tre økter, 1) pilotøkt, 2) hovedøkt og 3) avsluttende og oppsummerende økt. I pilotøkta fikk elevene arbeide med ulike matematiske modeller og løse oppgaver som gikk på sammenligninger av ulike modeller. I hovedøkta fikk elevene introdusert Big Mac Index, og diskutere dens oppbygning, før de fikk konstruere en lignende modell basert på et selvvalgt produkt. I den avsluttende og oppsummerende økta fikk elevene avslutte arbeidet sitt og sammenligne resultatene. Gruppa på 20 elever ble delt inn i mindre grupper. Ved å benytte lydopptak og observasjoner av elevenes arbeid, kunne elevenes diskusjoner analyseres i etterkant, på søken etter aspekter av modelleringsprosessen og matematiske, teknologiske og refleksive diskusjoner.
Gjennom arbeidet gikk elevene gjennom flere av delprosessene i modelleringsprosessen og hadde både teknologiske, matematiske og refleksive diskusjoner. Disse diskusjonene og delprosessene kunne knyttes til spesifikke deler av elevenes arbeid.
Beskrivelse
Master i undervisningsvitenskap Avdeling for lærerutdanning 15. mai 2019