Er Multi Smart Øving effektivt? – En sammenlignende studie av et adaptivt læringssystem og tradisjonell undervisning
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2602503Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien undersøker effekten av et digitalt læremiddel i matematikk, sammenlignet med tradisjonell undervisning. Deltagerne var sjetteklassinger, fordelt på åtte klasser på tre ulike skoler
(N=176). Intervensjon ble tilfeldig fordelt på klassenivå. Kontrollgruppen fortsatte med tradisjonell undervisning, mens forsøksgruppen brukte Multi Smart Øving (MSØ), i både skole- og hjemmearbeid. Pre- og posttest ble gjennomført før og etter hver av de to periodene, som hver varte i seks uker. Tilleggsinformasjon om faglig nivå, basert på standardiserte prøver, og deres sosioøkonomiske status ble brukt i analysene. Resultatene viste en stor forbedring i MSØ-gruppen sammenlignet med kontrollgruppen. Elever som presterte middels på Nasjonale Prøver i regning, hadde størst utbytte av MSØ, men også resterende elevenegruppe som brukte MSØ presterte bedre sammenlignet med deres like i kontrollgruppen.
Beskrivelse
Master i læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 15.05.19