Browsing Institutt for økonomi og administrasjon by Title
Now showing items 550-569 of 885
-
Marknadsanalyse av interessa for klyngetun
(HSF Notat, Book, 2005)Fylkesmannen si landbruksavdeling har gjennom prosjektet "Det moderne klyngetun - ein buplass for fleire enn bønder", som hensikt å vurdere ulike kombinasjonar av bustadtun og driftstun på gardsbruk. Som ein del av dette ... -
Marknadsføring i den norske eigedomsmeklarbransjen
(Master thesis, 2022)Hensikta med denne masteroppgåva er å dykke i djupna kring marknadsføring i den norske eigedomsmeklarbransjen frå eit perspektiv om dagens tilbod, men også marknadsføringa sin verknad på interessentar og kva som vil prege ... -
Mastersjuke eller auka verdiskaping? Implikasjonar av å legge økonomisk-administrativ masterutdanning til distrikta
(Chapter; Peer reviewed, 2021)Våren 2015 vart det gjennomført ei spørjeskjemaundersøking med 322 respondentar blant tidlegare studentar ved bachelorutdanninga i økonomi og administrasjon ved HVL, Campus Sogndal. Resultata viser at dei som tok ... -
Mål- og resultatstyring i NAV: Fra nasjonale mål til lokal praksis
(Bachelor thesis, 2014-07-16)Virksomheter i dagens samfunn har et sterkt fokus rettet mot effektiviseringsgevinster og ressursutnyttelse, samtidig viskes skillet mellom offentlige- og private organisasjoner stadig ut. Privat sektors metodikker og ... -
Measures of labour market accessibility. What can we learn from observed commuting patterns?
(Journal article; Peer reviewed, 2020)It is well known that measures of labour market accessibility explains spatial variation in housing prices even in markets with polycentric labour market structures. This paper examines whether data on observed commuting ... -
Med Fokus på Motivasjon: en kartlegging av motivasjonsnivået på Obs Haugaland
(Bachelor thesis, 2009)I denne oppgaven har vi utført en undersøkelse blant de ansatte hos Obs Haugaland, for å kartlegge motivasjonsnivået hos de ansatte og om lederne deres har riktig oppfatning av hvor motiverte de er. Vi har brukt teorier ... -
Medarbeidersamtaler og arbeidsmotivasjon
(Bachelor thesis, 2019) -
Medarbeidersamtaler og motivasjon
(Bachelor thesis, 2013-07-10)Vi har inntrykk av at mesteparten av dagens forskning rundt betydningen av medarbeidersamtaler tar utgangspunkt i de ansattes oppfatninger, og har derfor utformet en oppgave med formålet å kartlegge hvilke meninger ledere ... -
Medicens rolle på et IMR-fartøy
(Bachelor thesis, 2014-07-15)Medicen på et IMR-fartøy er ansatt som sykepleier og HMS-rådgiver. Som sykepleier har medicen ansvar for blant annet hospitalet og behandling av pasienter. I HMS-rådgiverrollen skal han være en pådriver for sikkerheten om ... -
Mellomledere som innovasjonsledere i offentlig sektor
(Master thesis, 2018)Innovasjon i offentlig sektor er viktig for å møte fremtidige samfunnsutfordringer. For å løse utfordringene offentlig sektor står ovenfor, må det tenkes nytt. Dette krever kunnskap og vilje, der endring og innovasjon ... -
Mellomlederen, balansekunstneren i Helse Fonna.
(Bachelor thesis, 2013-10-18)Denne oppgaven har vi valgt å kalle: «Mellomlederen, balansekunstneren i Helse Fonna». Gjennom arbeidserfaringen vår har vi sett at mellomlederne i Helse Fonna er utsatt for flere vanskelige prioriteringer. Balansegangen ... -
Mellomlederes strategiske innvirkning i den maritime næringen
(Bachelor thesis, 2013-02-01)Oppgaven tar for seg hvordan Solstad sine mellomledere påvirker rederiets sin strategi. I teoriseksjonen vises fire måter mellomlederen kan påvirke organisasjonens strategi: Gjennom å ”kjempe frem alternativer”, ”frembringe ... -
Member-care leadership in regional innovation networks: caring for single members – a hidden process?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Although MSMEs are expected to benefit the most from participating in collaborative innovation, they often struggle to gain these benefits. This study contributes knowledge about how to reduce the barriers. Three regional ... -
Merkevarebygging gjennom sosiale medier: En analyse og sammenligning av Eie Eiendomsmegling
(Bachelor thesis, 2015)Hensikten med denne oppgaven var å finne ut hvordan eiendomsmeglerforetak tar i bruk sosiale medier for å bygge og/eller styrke sin merkevare. Vi kom over et interessant utsagn fra Eie Eiendoms hjemmesider hvor de skriver ... -
Merkevarebygging og posisjonering: En kvalitativ undersøkelse av små og mellomstore bedrifter i Sogndal
(Bachelor thesis, 2019) -
Merkevarebygging – mer enn bare trender og visuell identitet - En komparativ casestudie av multibrand-butikkene HEIM, INFINITY og KONTUR
(Bachelor thesis, 2023)I dagens konkurransedyktige marked er det avgjørende for bedrifter å fokusere på merkevarebygging. En velutviklet merkevare kan hjelpe bedrifter med å skille seg ut i markedet, tiltrekke seg kunder og skape lojalitet. For ... -
Metode for kunnskapsbasert systematisk og segmentspesifikk turistanalyse
(HSF notat, Book, 2004)I dette notatet blir det klargjort ein metode for systematisk samanstilling av kunnskap om faktiske turistprodukt/turistressursar og kunnskap om turiståtferd/ turistpreferansar med sikte på kunnskapsbasert avklaring av ...