Mellomlederes strategiske innvirkning i den maritime næringen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/151998Utgivelsesdato
2013-02-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven tar for seg hvordan Solstad sine mellomledere påvirker rederiets sin strategi.
I teoriseksjonen vises fire måter mellomlederen kan påvirke organisasjonens strategi:
Gjennom å ”kjempe frem alternativer”, ”frembringe informasjon”, ”tilrettelegge for
tilpasning” og ”implementere forsettlig strategi”.
For å få svar på vår problemstilling har vi gjennomført en casestudie, hvor vi har samlet inn
data i form av en spørreundersøkelse til mellomledere i Solstad. Spørreundersøkelsen var
laget for å finne ut hvor gode mellomledere var på de fire måtene å påvirke rederiets strategi.
På hver av de fire måtene gikk skalaen fra 5-25, og det ble definert at et snitt på over 15 poeng
var en høy poengsum.
Vi kom frem til at sjøoffiserer i Solstad påvirker rederiets strategi, hovedsakelig gjennom å
kjempe frem alternativer, frembringe informasjon og implementere forsettlig strategi.
Videre fant vi ut at sjøoffiserer påvirker innovasjonsprosessene i Solstad, selv om dataene
indikerer at deres påvirkning er mindre enn for landorganisasjonen. For landorganisasjonen
fant vi ikke grunnlag for at personer påvirker innovasjonsprosessene. Imidlertid indikeres det
en tydelig trend hvor de med STCW-sertifikat (Standards of Training, Certification and
Watchkeeping) er de som bidrar mest til innovasjonsprosessene i rederiet. STCW-sertifikat er
et sertifikat som innehas av alle sjøoffiserer.
Det kunne ikke konkluderes med at de i landorganisasjonen med STCW-sertifikat har større
strategisk innflytelse enn de som ikke har et STCW-sertifikat, selv om det indikeres en tydelig
trend hvor vi kan se at personer med STCW-sertifikat har et signifikant høyere snitt i
facilitating, synthesizing og implementing.
Hvis fremtidig forskning kan bekrefte de tendenser oppgaven viser kan et fokus på
sjøoffiseren som mellomleder lede til et strategisk fortrinn (”competitive advantage”), jf.
(Porter, 1985).