Medarbeidersamtaler og motivasjon
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152049Utgivelsesdato
2013-07-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vi har inntrykk av at mesteparten av dagens forskning rundt betydningen av medarbeidersamtaler tar utgangspunkt i de ansattes oppfatninger, og har derfor utformet en oppgave med formålet å kartlegge hvilke meninger ledere har om temaet og relasjonene dette har til motivasjon. Dette er formulert som en todelt problemstilling: “Hva mener ledere om sammenhengen mellom medarbeidersamtaler og motivasjon og hvordan mener de medarbeidersamtaler kan brukes til å øke motivasjonen hos de ansatte?”.
For å finne ut dette har vi samlet inn data ved å gjennomføre dybdeintervjuer med fem ledere fra ulike organisasjoner, samt benyttet teorier og relevant faglitteratur innenfor motivasjon, medarbeidersamtaler og ledelse som analytiske verktøy i det videre arbeidet.
Oppgaven er delt inn i seks hoveddeler, som er henholdsvis innledning, metode, teori, datapresentasjon, dataanalyse og konklusjon. Innledning gir en kort forklaring på bakgrunnen for tematikken i oppgaven, metodekapittelet gir en utfyllende beskrivelse av metoden for datainnsamling og vilkårene rundt dette, teorien er diverse faglitteratur innenfor temaet vi har valgt å skrive om, datapresentasjonen er en oversiktlig beskrivelse av det innsamlede datamaterialet, dataanalysen tester datamaterialet opp mot relevant teori, mens konklusjonen besvarer oppgavens to problemstillinger.
I den første delen av problemstillingen spurte vi hva ledere mener om sammenhengen mellom medarbeidersamtaler og motivasjon. Vi fant ut at ledere er veldig klare på at det er en potensielt gunstig forbindelse, og at man prøver å legge opp samtalene på en måte som skal optimalisere effektene medarbeidersamtalene har på de ansattes motivasjon. I problemstillingens andre del spurte vi hvordan ledere mener medarbeidersamtaler kan brukes til å øke motivasjonen hos de ansatte. Her viste det seg at lederne mente det var viktigst å tilpasse medarbeidersamtalene individuelt, gjøre gode forberedelser i forkant av samtalene, skape gode rammer for samtalene, og sette mål i fellesskap med medarbeideren.