Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking: Recent submissions
Now showing items 601-620 of 704
-
Hvem er jeg? En komparativ studie av litterære karakterers flerkulturelle identitet i tre skandinaviske ungdomsromaner
(Master thesis, 2015-05)Litteraturarbeid i skolen er viktig som et ledd i et identitetsarbeid. Fordi skolen består av barn og unge med ulik kulturell bakgrunn, vil det være et behov for identitetsfortellinger som alle elvene kan kjenne seg igjen ... -
Læringsmetoder i kroppsøving, toppidrett- og idrettsfag
(Master thesis, 2017-05-15)Bakgrunn: Kroppsøving, toppidrett- og idrettsfag skal blant annet gi elevene erfaring i hvordan de kan utvikle egne ferdigheter i ulike idretter. Bruk av varierte, tilpassede arbeidsmåter og mulighet for aktiv medvirkning ... -
Affordances of an App - A reading of The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore
(Peer reviewed; Journal article, 2014)In a relatively short time, apps have become highly popular as a platform for children’s fiction. The majority of media attention to these apps has focused on their technical features. There has been less focus on their ... -
Teoriens manglende plass i praksissamtalen
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Mellom liten og stor - Tonar og ord. Ei diskursanalyse av korleis musikk kan bli forstått av elevar og produsentar i den kulturelle skulesekken
(Master thesis, 2011-06)Den kulturelle skulesekken (DKS) er ei ordning der skuleelevar møter kunst- og kultur. Dette føreset at nokre val har blitt teke utifrå kva som synast fornuftig og riktig å gjere i formidlinga av kunst og kultur til barn ... -
Bildebokappen – i gråsonen? En analyse av appen My Very Hungry Caterpillar i et intermedialitetsperspektiv
(Master thesis, 2016-05-16)´Bildebokappen´ byr på utfordringer for forskningsfeltet med sin sammensetning av spill, litteratur, animasjonsklipp og behov for en berøringsskjerm – hvem skal analysere disse appene? Spill- eller litteraturforskeren? ... -
Born to Play: Bli bedre – få det bedre
(Report, 2017-09-11)Evalueringen har sett på hvordan veiledningsprogrammet Born to Play: Bli bedre – få det bedre har fungert på bakgrunn av en spørreundersøkelse med korps som har blitt tilbudt programmet, samt kvalitative intervju med ... -
Hva er en god barnebok? En studie av superfinalistene fra Bokslukerprisen 2015/2016 og sjettetrinnselevers kriterier for en god barnebok
(Master thesis, 2017-05-15)Det finnes mange litterære priser som årlig kårer beste barne- og ungdomsbok. Juryene som kårer vinnerne består som oftest av voksne som vurderer litteratur skrevet for barn. I de senere årene har det kommet til flere ... -
The term leizla in Old Norse vision literature – contrasting imported and indigenous genres?
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Language Teacher Cognition and Corrective Feedback: A Study Investigating the Cognitions Underlying Norwegian EFL Teachers’ Corrective Practices
(Master thesis, 2016-11-15)The following research project focuses on the cognitions underlying Norwegian EFL teachers’ oral corrective practices. The present study utilised a survey in form of a questionnaire in order to gather information about ... -
Tegn er mer enn ord : følger for mening - særlig når vi handler
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Research-Based Curriculum Design for Multicultural School Music: Reflections on a National Project in Guyana
(Peer reviewed; Journal article, 2015)This article reports on an applied ethnomusicological and historical study that guided the development of a new music curriculum for schools in Guyana, a multi- ethnic and postcolonial nation in Latin America. We establish ... -
Meisterlære og instrumentalundervisning sett frå eit didaktisk perspektiv – eit studie av metodar og verktøy i undervisninga til tre messingpedagogar
(Master thesis, 2016-05-18)I denne masteroppgåva skal eg undersøka undervisningspraksisen til tre messingpedagogar, og sjå kva metodar og verktøy dei nyttar i si undervisning. Vidare skal eg sjå korleis ein kan forstå desse metodane ut i frå ... -
Pedagogiske utfordringer ved ingeniørutdanningen ved Høgskolen i Bergen
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Brief report: Acceptance of physical violence (AVP) among adolescents in a Norwegian normal sample; statistical description of the assessment
(Journal of Adolescence 2005, Journal article, 2005)The article presents a psychometric description of 11 statements related to use of physical violence. The items were tested in a normal sample (N=1700,age: 15-16) from urban and rural areas in Western Norway. The internal ... -
Oppspill- Kvalitetsoppfatninger i forbindelse med innføringen av et nivåinndelingssystem i en norsk kulturskole.
(Master thesis, 2017-05-15)Det er blitt innført et nivåinndelingssystem – Oppspill – på pianoseksjonen i Bergen kulturskole. I starten av skoleåret 2016/17 skrev media om denne saken – og fokuserte på at elever som ikke når målene - mister plassen ... -
Framstillingar av India i atlas for barn- og unge
(Master thesis, 2016-05-16)I møte med kulturar som skiljar seg frå sin eigen er haldningar til andre land og menneske avgjerande for utfallet av dette møtet. Haldningane barn har i dette møtet blir mellom anna avgjort utifrå kva dei leser, kva dei ... -
Læring over landegrenser. Erfaringer fra et europeisk, pedagogisk rehabiliteringsprosjekt
(Uniped 2006 nr.1, Journal article, 2006)Prosjektet innebar et pedagogisk samarbeid mellom studenter og lærere fra Norge, Nederland og Tyskland. Studentene skulle gruppevis skrive en faglig artikkel om rehabilitering. Samarbeidet rundt artikkelskrivingen foregikk ... -
Historier ungdom lever: en studie av hvordan ungdommer bruker historie for å gjøre livet meningsfullt
(Doctoral thesis, 2006-05-25) -
A Reassessment of Norwegian Music Education Policy: The Ludvigsen Reports Under a Philosophical Lens
(Master thesis, 2016-05-18)In 2013 the Norwegian government constituted by royal resolution a committee led by Sten Ludvigsen. They were to consider the formal school subjects in comparison with the competences demanded in a futuristic society and ...