Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking: Nye registreringer
Viser treff 621-640 av 704
-
Hva karakteriserer profesjonsutdanninger og hvordan er de vokst frem
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Being and becoming as socialisation in a mathematical activity in preschool
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
Klima, kriser og ulikhet. Om utsatte mennesker og områder i bildeboken Hvorfor er jeg her?.
(Master thesis, 2016-05-16)I denne masteroppgaven har jeg gjort lesninger av, og skrevet om bildeboken Hvorfor er jeg her? (Constance Ørbeck-Nilssen og Akin Duzakin, 2014). Jeg studerer hvordan bokens hovedkarakter, en barnefigur, utforsker verden ... -
The distance between us: Using construal level theory to understand interpersonal distance in a digital age
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Poetisk lek i ord og bilder: Litterære klasseromsamtaler om karnevaleske diktbildebøker.
(Master thesis, 2017-05-15)I denne masteravhandlingen undersøkes hvordan karnevaleske diktbildebøker kan tilføre klasserommet estetiske opplevelser gjennom litterære samtaler. De utvalgte diktbildebøkene er Mustafas kiosk av Jacob Martin Strid (2011) ... -
Livet, døden og frisøren; "Den misunnelige frisøren" (Lars Saabye Christensen) som novelle og film
(Norsklæraren Nr 5 2005, Journal article, 2005)Det som gjer Lars Saabye Christensens novelle ”Den misunnelige frisøren” skikka for film, ligg ikkje i det ytre, men er nedfelt i konflikt og tematikk. I den ytre handlinga kan filmen umiddelbart verka fjern frå novella, ... -
Læringsaktivitetens struktur i kroppsøvingsfaget på 3., 6. og 9. trinn i norsk grunnskole
(Master thesis, 2017-05-15)Hensikt/problemstilling: Hensikten er å studere den praktiserte undervisningens strukturer med tanke på læreraktivitet, elevaktivitet og innhold i lys av didaktisk teori og tre utvalgte prinsipper for undervisning. Omfang ... -
Barnefellesskap som demokratisk danningsarena : kva kan gje høve til medverknad i leik i barnehagen?
(Peer reviewed; Journal article, 2011) -
Norske barns språksosialisering og språklige praksisfellesskap
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Profesjonsutdannere mellom krav og realitet
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Fra Læreplan til praksis – En casestudie av undervisning i våtdrakt
(Master thesis, 2017-05-15)Masterprosjektet gir et innblikk i endringene i svømme- og livredningsopplæringen i Læreplanen i kroppsøving med virkning fra 1. august 2015, og kompetansemålet etter 7. trinn som sier at: «Mål for opplæringa er at eleven ... -
Åtte rurale stemmer; å arbeida som førskulelærar i Vest-Norge
(Master thesis, 2016-11-15)Masteroppgåva har fokus på rural teaching som førskulelærar i Norge. Gjennom kvalitative intervju av åtte førskulelærarar i tre ulike barnehagar i rurale strok på Vestlandet, er det innhenta data til bruk i masteroppgåva. ... -
Barns motstand som demokratisk deltaking i basebarnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2013)New kindergarten architecture in Norway with special rooms designed for specific learning activities are claimed to present space for democratic participation. Assuming that conditions for democratic participation can only ... -
Motivasjon og Prestasjonsutvikling hos elever i Toppidrettsfaget Svømming
(Master thesis, 2016-05-18)Den foreliggende masteroppgaven er et fordypningsarbeid som omhandler noen sider ved toppidrettsfaget svømming i den videregående skolen. Her blir toppidrettsfaget sett hovedsakelig fra et elevperspektiv. I tidligere ... -
Praksisopplæring i lærerutdanningene - analyse og nye perspektiver
(Høgskolen i Bergen. Skriftserine. Rapport, Report, 2007) -
ROMMET OG LEKEN. Fra hverdagsrom til opplevelsesrom for de yngste barna i barnehagen.
(Master thesis, 2013-05-16)Dette prosjektet har fokus på rom i forhold til variasjon, opplevelse og lek blant de yngste barna i barnehagen. Tre forskjellige opplevelsesrom konstrueres i barnehagens hverdagsrom. Prosjektets innfallsvinkel er et barnlig ... -
Litteratursamtalens danningspotensial
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Computer Programming in the Lower Secondary Classroom: Mathematics Learning
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Utdanning av tekikere og ingeniører i Bergen
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Elevers forståelse av måling av lengde.
(Master thesis, 2016-05-18)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvilken forståelse elever i 5. klasse har for det matematiske temaet lengdemåling. Jeg har brukt variasjonsteorien som mitt teoretiske rammeverk. For å få en dypere innsikt i elevenes ...