Browsing Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking by Title
Now showing items 662-681 of 724
-
Ubehagskompasset – et verktøy for navigering i elevers antiundertrykkende arbeid med egne holdninger
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan ubehag kan brukes som et konstruktivt middel for antiundertrykkende holdningsarbeid. For å få innsikt i det antiundertrykkende arbeidet med egne holdninger som elevene gjorde, er ... -
Ulike mønstre i bokstavering på Norsk tegnspråk
(Bachelor thesis, 2021) -
Unfettering discussions about social justice: the role of conversational prompts in discussions about mathematics education for Indigenous students
(Peer reviewed; Journal article, 2021)To increase possibilities for listening respectfully to Indigenous educators, there is a need to identify conversational prompts which are used to raise alternative views of social justice about mathematics education for ... -
Ungdoms lesing av bildeboka En case-studie om ungdommers møte med bildeboka Freddy (2011)
(Master thesis, 2017-05-15)Denne masteroppgaven undersøker hvordan en gruppe ungdommer leser bildebøker, og hvilken opplevelse de har av mediet. Både utgivelser, kritikker og forskning viser en utvikling som går i retning av at bildeboka er for alle ... -
Universell utforming av digitale læremidler i matematikk
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg undersøkt hvordan oppgavedesign og spesielt representasjoner blir påvirket av krav om universell utforming i digitale læremidler i matematikk. Formålet med studien var blant annet å undersøke hvilke ... -
Unpacking the emperor’s new policies: How more mathematics in barnehage will save Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The Norwegian Minister of Education is changing how mathematics in early childhood education should be viewed as part of a shifting of its main function from providing children with opportunities to develop holistically ... -
Using decision theory to understand preservice teachers’ implementations of mathematical modelling
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this study, we aim to explain the choices that groups of preservice teachers made to implement modelling tasks in primary school. We found that the preservice teachers decided to facilitate everyday-inspired contexts ... -
Using inquiry-based dialogues to explore controversial climate change issues with secondary students: An example from Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Young people around the world show considerable engagement with climate change. How can education draw on this engagement in order to benefit students and society? In this article, we discuss how inquiry-based dialogues ... -
Using Queer and Black literature in the Norwegian EFL classroom to create awareness towards the intersections of multiple marginalised people
(Master thesis, 2022)This thesis argues that using Black queer literature in the English Foreign Language (EFL) classroom, such as Hurricane Child, and Felix Ever After by Kacen Callender, and The Black Flamingo by Dean Atta, which depict the ... -
Using the picturebook The Rabbits to teach visual literacy in a 7th grade EFL classroom
(Master thesis, 2022)This thesis explores how the picturebook, The Rabbits, can be used to teach 7th grade pupils about visual literacy as a skill in the EFL classroom. The study consists of a mixed-methods approach, where I will use both ... -
Utdanning av lærere og førskolelærere i Bergen
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Utdanning av tekikere og ingeniører i Bergen
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Utforming av skriveoppgåver: Ein studie med utgangspunkt i to ulike skrivebestillingar
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøkjer korleis to ulike skrivebestillingar kan påverka skrivinga til elevane. Utforming av skrivebestillingar spelar ei avgjerande rolle i skriveprosessen for det resultatet elevane leverer. Skriving ... -
Utforskende litteraturdidaktikk: En kvalitativ studie av stedsbasert lesing av boka Oskar og eg på andre trinn
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å vise hvordan man kan benytte litteraturen på mer utforskende måter i begynneropplæringen. Problemstillingen som studien tar utgangspunkt i er: Hvordan kan utforskende ... -
Utforsking av delelighet og rest med tekstbasert programmering
(Master thesis, 2020)Fra høsten 2020 blir algoritmisk tenkning og programmering en integrert del av norske læreplaner i matematikk. Forskning på feltet peker på koding og programmering som potensielt nyttig i matematikkundervisningen, men det ... -
Utforsking av digitale redigeringspraksiser i en gruppe på åttende trinn
(Master thesis, 2024)I takt med den økende digitaliseringen i skolen, har digital skriving fått en sentral plass i norskfaget. Penn og papir har blitt byttet ut med skjerm og tastatur, som åpner for andre muligheter i skriving av tekster. ... -
Utforsking i algebra ved bruk av fysisk aktiv læring på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)A fremje varierte og praktiske læringsprosessar i skulen blir trekt fram i læreplanen og andre styringsdokument, og har fatt ei større tyding enn for. Barn og ungdom sitt i ro meir enn 9 timar i løpet av ein dag. Skulen ... -
Utprøving av analog programmering for å hjelpe lærar med å fremje skaparglede, engasjement og utforskartrong hjå elevar
(Master thesis, 2023)Forsking seier at skular, lærarar og studentar har behov for at forskingsmiljøet held fram med å arbeide med undervisning i programmering i grunnskulematematikk. Eit sentralt mål for forskinga bør vere å hjelpe lærarar å ...