Browsing Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking by Title
Now showing items 85-104 of 677
-
Cultural meetings? Curricula, Digital Apps and Mathematics Education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this paper, we explore whether two digital apps used by young children in a Norwegian kindergarten fulfil the requirements set out in the Norwegian curriculum for early childhood. The Norwegian kindergarten culture is ... -
Currachs and ethnomathematics
(Lecture, 2023)Currachs are traditional boats, made of thin strips of wood, covered in cloth, but their use has declined in Ireland since the 19th century. When traditional practices need reviving or maintaining, ethnomathematics is often ... -
«Da jeg var liten, fantes det bare en eneste søppelkasse, nemlig naturen!». En studie av humor i to utvalgte barne- og ungdomsbøker med naturproblematiserende tematikk.
(Master thesis, 2022)Med et ønske om å ta humor på alvor, og samtidig komme med bidrag til et relativt nytt forskningsfelt, undersøker denne masteravhandlingen hvordan humor fungerer i naturproblematiserende litteratur, henholdsvis i Ett sekund ... -
Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
Danningspotensiale i barnebøker om seksualitet: En litterær analyse av barns seksualitet og sosialt kjønn i Tjuven (2008) av Rune Belsvik og Sesam, sesam (2017) av Gro Dahle
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven tar mål av seg å undersøke på hvilke måter barnelitteratur som fremstiller barns seksualitet har potensiale til å iverksette danning, i tillegg til å undersøke på hvilke måter barns seksualitet og sosialt ... -
De andre jentene i ungdomslitteraturen
(Master thesis, 2017-09-15)I denne masteroppgaven har jeg analysert kjennetegn og funksjon ved jenter som sekundærkarakter i de to samtidsrealistiske ungdomsromanene Natt på Frognerbadet (Henmo, 2012) og Hvem er du, Alaska? (Green, 2014). Teoriene ... -
«Dei riv ned alt han har bygd opp?»: Ei komparativ analyse av essaysamlingane Samtidsruinar (2015 [2008]) av Marit Eikemo og Stillstand (2009) av Agnes Ravatn
(Master thesis, 2023)Føremalet med denne masteroppgava er å undersøke kva stad og kjønn betyr for den essayistiske refleksjonen i to nyare essaysamlingar. Oppgåva byggjer på ein tese om at essaysamlingane kan lesast som litterære oppgjer med ... -
Demokratisk medborgerskap i matematikkfaget
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne masteroppgaven er å se på hvilke potensial tilknyttet læring og utøving av demokrati og medborgerskap som kan identifiseres i matematikkoppgaver i nye lærebøker. Her med et særlig fokus på oppgaver fra ... -
Demokratisk opplæring i møte med en barnebok - En studie av elevers refleksjoner og litterære kompetanse i møte med barneboka Blåse
(Master thesis, 2020)This master thesis examines how literature can contribute to the formation and education of world citizens. Based on Blåse (Øvreås & Torseter, 2018) a children’s book, a group of students have reflected upon the plot of ... -
Den impliserte forfatteren og intensjonsaliteten
(Skrifterien, nr. 3/2007 - artikkel 2., Rapport, 2007-05-10) -
«Det er ingen som liker feitinger!»: en multimodal analyse av to visuelle bøker for barn.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgava undersøker hvordan kropp og vekt tematiseres i to utvalgte multimodale bøker for barn. Forskningsmaterialet for studien er bøkene Hva skjedde egentlig med deg? (2020) av Jenny Jordahl og Pappor ska va ... -
«Det er veldig vanskelig å sette ord på» En kritisk diskursanalyse av presentasjonen av muntlige ferdigheter i ulike diskurser
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om omtalen av muntlige ferdigheter i matematikkfaget. Muntlige ferdigheter er en del av opplæringen elevene skal ha, i alle fag. Muntlige ferdigheter blir definert som en ferdighet som omhandler lytte, ... -
«Det faktum at slike ting faktisk skjer, får meg til å undre, er verden ond og kald?» En studie av elevers refleksjoner omkring barn i vanskelige situasjoner slik de kommer frem i en litteratursamtale og leselogg om Lydighetsprøven: en tenkt fortelling om et barn.
(Master thesis, 2021)Problemstillingen som ligger til grunn for denne studien er: Hvilke refleksjoner omkring barn i utsatte situasjoner gjør elever på 9.trinn seg etter møtet med Lydighetsprøven, og hvordan kommer disse frem gjennom en leselogg ... -
“Det finnes en bok for alle, men én bok er ikke for alle” En kvalitativ undersøkelse av klasseromsbibliotek, utvalg og bruk av barnelitteraturen.
(Master thesis, 2017-05-15)Denne oppgaven tar for seg klasseromsbibliotek ved utvalgte norske klasserom. Klassetrinnene som er representert i studiet er: en 1.klasse, to 2.klasser, fire 3.klasser, en kombinert 4. og 5.klasse, og en 5.klasse. Den ... -
Det ludonarrative dilemmaet. En analyse av narrativ struktur, interaktivitet og spillerautonomi i dataspillet Outer Wilds.
(Master thesis, 2022)I dette masterprosjektet studerer jeg den narrative strukturen i dataspillet Outer Wilds (Mobius Digital, 2019). Målet med dette prosjektet er å utforske og bidra til å videreutvikle den narrative forskningen på dataspill. ... -
Det språksensitive matematikklasserommet? -En kvalitativ studie.
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever formulerer seg og bruker språket sitt for å forstå matematikk. Det har vært rettet et særlig fokus mot de flerspråklige elevene, og følgende to problemstillinger ... -
«Det tar liksom veldig mye av meg å lese bok»: En studie av et utvalg tiendeklassingers leseopplevelse ved lesing av skjønnlitteratur på skjerm og papir
(Master thesis, 2023)Papirboken har vært et sentralt medium for underholdning i hundrevis av år, og anses fremdeles som det viktigste mediet for litterær lesing i Norge. Samtidig problematiserer forskningsfeltet og samfunnsdebatten forhold ... -
Det var ikke noe viktig
(Bachelor thesis, 2023) -
"Det verkar vara en klurig fråga". Humor som strategi i skandinavisk barnelitteratur om hvordan barn blir til
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen undersøker hvordan humor anvendes i skandinaviske barnebøker om hvordan barn blir til, utgitt fra 1970-tallet og fram til i dag. Seksualitet og reproduksjon er et sensitivt område i barnelitteraturen. ... -
Det vi egentlig trenger er kanskje ny bemanning: Et narratologisk problem i Harry Potter og fangen i Azkaban
(Skriftserien, nr. 3/2007 - Artikkel 7., Rapport, 2007-05-10)