Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 611-630 av 677
-
Tillit og kvalitet
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
Tilpasning av de første leseleksene: En kvalitativ studie av læreres tanker og erfaringer med å tilrettelegge de første leseleksene i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg: «Hvilke oppfatninger av leseopplæringen er med på å styre fire ulike læreres tilpasninger av de første leseleksene?». Studien retter søkelyset mot hvilke begrunnelser lærerne har rundt ... -
Tilpassa opplæring for elevar i matematikkvanskar
(Master thesis, 2022)Forskingsfeltet om matematikkvanskar er lite samanlikna med lese- og skrivevanskar. Likevel reknar ein at det er nesten like mange som slit med matematikk som med lesing. Føremålet med denne masteroppgåva er å undersøke ... -
Tilpasset opplæring i matematikkundervisning for elever med lave mestringsforventninger
(Master thesis, 2023)Da den nye læreplanen ble innført i 2020 ble utforsking og problemløsing satt på dagsorden. Målet er å forberede norske elever på et samfunn og arbeidsliv i utvikling ved å gi dem kompetanse i matematisk problemløsing. ... -
Tilpasset opplæring i skriftlige prøvesituasjoner for elever med leseutfordringer
(Master thesis, 2021)Hensikten med dette masterprosjektet har vært å sette søkelys på den tilpassede opplæringen i prø-vesituasjoner for elever med leseutfordringer. Dette er gjort ved å undersøke behovet for opplest tekst i prøvesitusjoner ... -
Tilrettelegging for utvikling av litterær kompetanse for hørselshemmede elever i litteraturundervisningen
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien undersøker hvordan norsklærere kan legge til rette for litteraturundervisning med mål om å utvikle hørselshemmede elevers litterære kompetanse. Hørselshemmede elever har reduserte forutsetninger for ... -
To bøker - en samtale: En studie av en roman og den grafiske adaptasjonens potensial i en tenkt litterær samtale på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt potensialet til både en roman og en grafisk adaptasjon i en tenkt litterær samtale på ungdomsskolen. Litterære samtaler er en metode lærere ofte tar i bruk i norskfaget, men samtalene ... -
Tolk i skolen
(Bachelor thesis, 2018) -
A Tool for Reflecting on Questionable Numbers in Society
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The increased distribution of fake news on internet and social media raises concerns for democratic processes. Sometimes, argumentation in deceptive information is built on numbers, which gives reason to include mathematics ... -
Transnasjonal identitet og transspråkinghos unge tilbakeflyttere
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen tar utgangspunkt i forståelser av transnasjonalisme og transspråking for å få innsikt i forhandlinger om språk og identitet blant andregenerasjon med kurdisk bakgrunn som vokste opp i Vest-Europa og som returnerte ... -
«Trä är ett väldigt levande material» Mennesker som blir til trær, i tre skandinaviske bildebøker
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Arborære metamorfoser inngår i mytiske tekster fra hele verden. I moderne tid har motivet særlig vært utforsket i barnelitteratur, med Carlo Collodis La avventura di Pinocchio. Storia di un burattino (1883) som et av de ... -
Tre lærere sitt valg av skjønnlitteratur på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2020)Lesing og arbeid med skjønnlitteratur er en stor del av norskfaget. Selv om læreplanen for norskfaget har ulike mål knyttet til dette arbeidet, som skal være oppnådde før fullført tiende årstrinn, er det opp til hver enkelt ... -
Trøytt mann speglar seg
(Skriftserien, nr. 3/2007 - Artikkel 10, Rapport, 2007-05-10) -
Ubehagskompasset – et verktøy for navigering i elevers antiundertrykkende arbeid med egne holdninger
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan ubehag kan brukes som et konstruktivt middel for antiundertrykkende holdningsarbeid. For å få innsikt i det antiundertrykkende arbeidet med egne holdninger som elevene gjorde, er ... -
Ulike mønstre i bokstavering på Norsk tegnspråk
(Bachelor thesis, 2021) -
Unfettering discussions about social justice: the role of conversational prompts in discussions about mathematics education for Indigenous students
(Peer reviewed; Journal article, 2021)To increase possibilities for listening respectfully to Indigenous educators, there is a need to identify conversational prompts which are used to raise alternative views of social justice about mathematics education for ... -
Ungdoms lesing av bildeboka En case-studie om ungdommers møte med bildeboka Freddy (2011)
(Master thesis, 2017-05-15)Denne masteroppgaven undersøker hvordan en gruppe ungdommer leser bildebøker, og hvilken opplevelse de har av mediet. Både utgivelser, kritikker og forskning viser en utvikling som går i retning av at bildeboka er for alle ... -
Unpacking the emperor’s new policies: How more mathematics in barnehage will save Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The Norwegian Minister of Education is changing how mathematics in early childhood education should be viewed as part of a shifting of its main function from providing children with opportunities to develop holistically ... -
Using decision theory to understand preservice teachers’ implementations of mathematical modelling
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this study, we aim to explain the choices that groups of preservice teachers made to implement modelling tasks in primary school. We found that the preservice teachers decided to facilitate everyday-inspired contexts ...