Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 599-618 av 676
-
The framing of climate change discourse by Statoil
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This article involves a qualitative framing analysis of climate change discourse by Statoil, a Norwegian-based energy corporation, which is considered to be a major actor in the Norwegian fossil fuels market. The corpus ... -
The Importance of Incorporating Social- Emotional Learning in the Literature Classroom
(Bachelor thesis, 2019) -
The importance of looking at someone looking through a pirates telescope. Reflections on the making of knowledge from empirical data
(Peer reviewed; Journal article, 2015)This article will address methodological issues concerning the making of knowledge. Drawing on a recent case study from an early childhood educational setting, I will give detailed descriptions of the process of video ... -
The literacy environment of preschool classrooms in three Nordic countries: challenges in a multilingual and digital society
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This study investigates the physical literacy environment of preschools in three Nordic countries. The environments were assessed using an observation protocol in a total of 131 classrooms with children aged between one ... -
The Prevalence of Cyberbullying and the Views of 5-12 Grade Pupils and Teachers on Cyberbullying Prevention in Lithuanian Schools
(Peer reviewed; Journal article, 2015)This article analyses the views of cyberbullying prevention among 5-12 grade pupils and teachers in Lithuanian schools. It defines the concept of cyberbullying in the context of school pupils, and analyses the theoretical ... -
The semiotic diversity of doing reference in a deaf signed language
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This article describes how deaf signers of Auslan (a deaf signed language of Australia) coordinate fully conventionalised forms (such as lexical manual signs and English fingerspelling and/or mouthing) with more richly ... -
The steady state load of five firefighting tasks
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Purpose. Physiologic demands of five common tasks in firefighting have been examined. Methods. Eight male volunteers, dressed up as smoke divers (+21 kg extra load), carried out the following tasks at constant pace for ... -
The term leizla in Old Norse vision literature – contrasting imported and indigenous genres?
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
There is not planet B: a content analysis of education for sustainable development in Norwegian primary school EFL textbooks
(Master thesis, 2022)Education is key in dealing with the environmental crisis we are facing on today's society. To help solve the problems the interdisciplinary topic education for sustainable development should be included in every school ... -
“They Were Such Skilled Craftsmen”. How to Manipulate a Dwarf
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In Old Norse literature, dwarfs are first and foremost known as remarkable smiths and producers of weapons and other valuable, magic objects. Both gods and human protagonists need those products. However, dwarfs do not ... -
Tidlig flerspråklig ordforrådsutvikling og andrespråkstilegnelse av norsk – en longitudinell kasusstudie
(Chapter; Peer reviewed, 2022)Artikkelen presenterer ny empirisk innsikt i barns tidlige flerspråklige utvikling og andrespråkstilegnelse fra et språkvitenskapelig perspektiv gjennom en kasusstudie av Perles språkprofil. Perle er et flerspråklig barn ... -
Tillit og kvalitet
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
Tilpasning av de første leseleksene: En kvalitativ studie av læreres tanker og erfaringer med å tilrettelegge de første leseleksene i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg: «Hvilke oppfatninger av leseopplæringen er med på å styre fire ulike læreres tilpasninger av de første leseleksene?». Studien retter søkelyset mot hvilke begrunnelser lærerne har rundt ... -
Tilpassa opplæring for elevar i matematikkvanskar
(Master thesis, 2022)Forskingsfeltet om matematikkvanskar er lite samanlikna med lese- og skrivevanskar. Likevel reknar ein at det er nesten like mange som slit med matematikk som med lesing. Føremålet med denne masteroppgåva er å undersøke ... -
Tilpasset opplæring i matematikkundervisning for elever med lave mestringsforventninger
(Master thesis, 2023)Da den nye læreplanen ble innført i 2020 ble utforsking og problemløsing satt på dagsorden. Målet er å forberede norske elever på et samfunn og arbeidsliv i utvikling ved å gi dem kompetanse i matematisk problemløsing. ... -
Tilpasset opplæring i skriftlige prøvesituasjoner for elever med leseutfordringer
(Master thesis, 2021)Hensikten med dette masterprosjektet har vært å sette søkelys på den tilpassede opplæringen i prø-vesituasjoner for elever med leseutfordringer. Dette er gjort ved å undersøke behovet for opplest tekst i prøvesitusjoner ... -
Tilrettelegging for utvikling av litterær kompetanse for hørselshemmede elever i litteraturundervisningen
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien undersøker hvordan norsklærere kan legge til rette for litteraturundervisning med mål om å utvikle hørselshemmede elevers litterære kompetanse. Hørselshemmede elever har reduserte forutsetninger for ... -
To bøker - en samtale: En studie av en roman og den grafiske adaptasjonens potensial i en tenkt litterær samtale på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt potensialet til både en roman og en grafisk adaptasjon i en tenkt litterær samtale på ungdomsskolen. Litterære samtaler er en metode lærere ofte tar i bruk i norskfaget, men samtalene ... -
Tolk i skolen
(Bachelor thesis, 2018) -
A Tool for Reflecting on Questionable Numbers in Society
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The increased distribution of fake news on internet and social media raises concerns for democratic processes. Sometimes, argumentation in deceptive information is built on numbers, which gives reason to include mathematics ...