Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 347-366 av 724
-
Kjennetegn ved kvaliteter i samtaler mellom elever i arbeid med oppgaver basert på autentiske data i matematikkundervisning.
(Master thesis, 2018)Studien har, med utgangspunkt i et samarbeid med Ekte data, som hensikt å belyse samtalers kvaliteter og muligheter i matematikklasserommet under arbeid med autentiske data. Dette er blitt gjort med utgangspunkt i ... -
Kjæledyr i Realistisk Barnelitteratur
(Master thesis, 2017-05-15)I denne avhandlingen har jeg studert fremstillingen av kjæledyr i realistisk barnelitteratur og hvordan normer for god dyrevelferd kommer frem her. Materiale som forskes på er to illustrerte barnebøker, med kjæledyr som ... -
Klima, kriser og ulikhet. Om utsatte mennesker og områder i bildeboken Hvorfor er jeg her?.
(Master thesis, 2016-05-16)I denne masteroppgaven har jeg gjort lesninger av, og skrevet om bildeboken Hvorfor er jeg her? (Constance Ørbeck-Nilssen og Akin Duzakin, 2014). Jeg studerer hvordan bokens hovedkarakter, en barnefigur, utforsker verden ... -
Klimafiksjonens dialoger Energi- og bærekraftdilemmaer i romanene Anna og Blå
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen undersøker jeg hvordan grunnleggende dilemmaer knyttet til energi og bærekraft kommer til uttrykk i romanene Anna (2013) av Jostein Gaarder og Blå (2017) av Maja Lunde. De to romanene retter seg mot ulike ... -
Korleis kan eit utval digitale læremiddel bidra til å utvikle elevar sin kritiske literacy?
(Master thesis, 2023)I informasjonssamfunnet vi lever i vert det stilt stadig høgare krav til å vurdere tekstar sjølvstendig. Å kunne forhalde seg kritisk til ulike avsendarar, bodskap og tekstar er viktig for å oppretthalde eit fungerande ... -
Korona i klarspråk eller fagspråk? En kvantitativ komparativ studie av syntaksen i NRKs nyhetsinnslag om korona.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en kvantitativ komparativ studie av syntaksen i NRKs nyhetsinnslag om korona. Studien tar opp temaene fagspråk og klarspråk, og ser nærmere på syntaktiske og morfologiske kjennetegn på fagspråk. ... -
Kreative norsktimar : artiklar om vidaregåande lese- og skriveopplæring
(HSF Notat, Book, 2004)Her er samla sju artiklar, som tek opp tema knytt til kreativitet og variasjon i norskundervisninga på ungdomssteget: ulike måtar å lesa litteratur på, tips for den kreative norsktimen, godt responsarbeid, teikneserien ... -
Kritisk matematisk tenkning, et verktøy for å bekjempe rasisme, sosial urettferdighet og klimaskepsis
(Master thesis, 2024)Kritisk matematisk tenkning er begrep som blir brukt i læreplanen og i matematikkdidaktisk forskning. Men begrepet har flere tolkninger og perspektiver, som bidrar til at det er vanskelig å forstå hvordan det i praksis ... -
Kritisk tenkning gjennom dialog og matematisk modellering
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å identifisere ulike grep lærer kan ta for å tilrettelegge for elevers kritiske tenkning i matematikk. Kritisk tenkning er ofte nevnt som en viktig ferdighet i både forskningslitteratur og ... -
Kritisk tilnærming til tekst i læreboka
(Master thesis, 2022)Kritisk lesing og kritisk literacy er et sentralt tema i den nye læreplanen. I norskfaget skal elevene gjennom en kritisk tilnærming til tekst bli gode lesere som kan stille spørsmål til tekstene de møter, og reflektere ... -
Kritisk-matematisk kompetanse i arbeid med autentiske data
(Master thesis, 2018)Oppgavens hensikt er å undersøke et undervisningsopplegg med bruk av autentiske data. Der det legges til grunn et elevperspektiv, hvor fokuset rettes særlig mot elevers kritiskematematiske kompetanse, i en naturfaglig ... -
Kritiske dialoger i møte med misvisende grafer
(Master thesis, 2023)Studien har som hensikt å undersøke elevers kritiske refleksjoner rundt misvisende grafer. I samarbeid med forskningsgruppen LitEd ble datamateriale fra en undervisningsøkt om misvisende grafer samlet inn ved hjelp av lyd- ... -
Kroppslig læring: Kroppslig læring sin innvirkning på matematiske samtaler i geometri
(Master thesis, 2024)Matematikkundervisningen bærer fortsatt preg av en deling mellom kropp og sinn, der bruk av kroppen har en tendens til å bli ekskludert (Fenyvesi et al., 2020). Implementering av kroppslig læring gir elever muligheten til ... -
«Kva ser fluga?» Naturmiljø,plantar og dyr i prislønte nynorske biletbøker for barn etter 2000
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Kor naturorienterte er nynorske biletbøker for barn i vår tid? I denne artikkelen freistar eg å sirkle inn nokre svar på dette spørsmålet ved å undersøke eit korpus beståande av 13 prislønte nynorske biletbøker utgjevne ... -
Kva skal vi med matematikk? Ein kritisk diskursanalyse om korleis matematikkfaget blir grunngjeve for i den norske læreplanen
(Master thesis, 2023)Matematikkfaget er i dag eit høgt prioritert fag i norsk skule, men likevel stille elevane spørsmål om kvifor dei må lære matematikk. Sjølv om dette spørsmålet kan diskuterast om kvifor elevane stille det, har eg i denne ... -
Kva skjer med talemålet i Oslo og på Austlandet? Ein litteraturkritikk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen er ei kritisk gjennomgåing og drøfting av litteraturen om talemålsutviklinga i Oslo og regionen rundt. Oppfatningane spriker. Nøkkelnemninga «standard» blir brukt ulikt, og det er usemje både om kva som ... -
Kvaliteter ved programmeringsoppgaver i matematikk: Analyse av programmeringsoppgaver fra to matematikk læreverk på 8. trinn
(Master thesis, 2023)Programmering i matematikk har fått et mye større fokus etter iverksettelsen av LK20. For både erfarne og nyutdannede matematikklærere kan det være krevende å integrere programmering inn i undervisningen på en måte som ... -
Kvigno. Eit busetnadsnamn frå Lærdal i Indre Sogn
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores the methodological challenges posed by the toponym Kvigno from Lærdal municipality in Indre Sogn (Western Norway). The name has no known appellative counterpart, and the evidence for it is limited to ... -
Kwaito Aesthetics and Spaces of Liberation in Post-Apartheid South African Literature
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The article investigates the use of popular culture as a literary device in three post-apartheid South African novels: Kopano Matlwa’s Coconut (2007), Niq Mhlongo’s After Tears (2007), and Kgebetli Moele’s Room 207 (2006). ... -
Language policy formation in higher education: discursive tension and legitimacy-seeking deliberation
(Peer reviewed; Journal article, 2021)How are processes of language policy formation carried out? Besides, how does one negotiate competing discourses in a policy process to ensure its legitimacy? Such questions sparked the interest for this study, which ...