Browsing Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking by Title
Now showing items 345-364 of 677
-
Language separation in bidialectal speakers: Evidence from eye tracking
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The aim of this study was to find out how people process the dialectal variation encountered in the daily linguistic input. We conducted an eye tracking study (Visual Word Paradigm) that targeted the online processing of ... -
Language Teacher Cognition and Corrective Feedback: A Study Investigating the Cognitions Underlying Norwegian EFL Teachers’ Corrective Practices
(Master thesis, 2016-11-15)The following research project focuses on the cognitions underlying Norwegian EFL teachers’ oral corrective practices. The present study utilised a survey in form of a questionnaire in order to gather information about ... -
Language Test Activism
(Peer reviewed; Journal article, 2022)During the past decades, migration policies in Western societies have grown stricter by the day. As part of this retrenchment, migrants are required to pass language tests to gain access to human and democratic rights such ... -
Language Test Misuse
(Peer reviewed; Journal article, 2021)During the past two decades, an increasing number of European countries have introduced language requirements for residency, citizenship, and sometimes even for entry to the country and family reunification. As a result, ... -
Legge til rette for matematikklæring gjennom å stille spørsmål En casestudie av lærerspørsmål og elevsvar i et matematikklasserom på 10. trinn
(Master thesis, 2018)Muntlige ferdigheter er en av de fem ferdighetene som elevene skal tilegne seg i alle fag. I forbindelse med muntlige ferdigheter i matematikk, viser det seg å være et sprik mellom intensjonene i læreplanen og de samtalene ... -
Lei okto Sápmis – Det var en gang i Sápmi - En analyse av et utvalg samiske eventyr: struktur, innhold og aktualitet i et kulturperspektiv
(Master thesis, 2020)This thesis studies how a varied selection of Sami fairy tales can help to actualize Sami culture in teaching. The material consists of four fairy tales from the collection Samiske beretninger by Brita Pollan (1997). The ... -
Lek med problemer
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Med gjeninnføring av lek i skolens læreplan er det behov for å vurdere hvordan lek har vært knyttet til matematikk i barnehagen. Vi bruker en modell som kobler sammen barns lek med det å stille og å løse problemer, til å ... -
Lekser og matematikk – et diskursivt felt
(Master thesis, 2015-05-26)Homework has lately been subject of public debate among parents and politicians. Teachers have to a lesser extent participated in this debate. The purpose of this thesis is to study the language and the words teachers use ... -
Lengdemåling og representasjonsformer - En dokumentanalyse av Multi med fokus på variert bruk av representasjonsformer innenfor lengdemåling.
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven har jeg gjennomført en dokumentanalyse av læreverket Multi, med fokus på lengdemåling og representasjonsformer. Målet med oppgaven var å finne ut hvordan Multi legger til rette for konseptfokusert kunnskap ... -
Leseforståelse i møte med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan elever gir uttrykk for leseforståelse i møte med skjønnlitterær tekst, eksemplifisert med oppgaver og novellen «Att döda ett barn». For å definere leseforståelse har jeg ... -
Lesing av artiklar i Store norske leksikon: Ein komparativ studie av lesarane sin bruk av og haldningar til artiklar som er publiserte på høvesvis bokmål og nynorsk
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne studien har vi freista å kartlegge i kva grad skriftspråket i publiserte tekstar kan påverke lesinga av tekstane, og å undersøke i kva grad lesarar har ulike implisitte og eksplisitte haldningar til tekstar på ... -
Level, strength, and facet-specific self-efficacy in mathematics test performance
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Students’ self-efficacy expectations (SEE) in mathematics are associated with their engagement and learning experiences. Going beyond previous operationalisations of SEE we propose a new instrument that takes into account ... -
Litteratur og kropp: Ein analyse av førestellingar om kropp i to skjønnlitterære barnebøker.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgåva undersøker kva rolle kropp og utsjånad speler i framstillinga av karakterar i eit utval skjønnlitteratur for barn og unge. Eit sentralt delaspekt blir å studere kva konsekvensar synet på eigen kropp har ... -
«Litteratur og livsmestring: Ein studie av det estetiske, etiske og didaktiske i tre skjønnlitterære bøker»
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgåva undersøkjer korleis tre didaktiske forteljingar kan opne opp for erfaring av livsmeistring. Forteljingane Toget: En historie om ensomhet, Den røde ryggsekken: En historie om angst, depresjon og selvmord ... -
Litteratur og psykisk helse. En analyse av romanen Høgspenning livsfare av Helene Guåker, og en drøfting av dens litteraturdidaktiske potensial på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan utfordringer knyttet til psykisk helse blir fremstilt i ungdomsromanen Høgspenning livsfare. Romanens litteraturdidaktiske potensial når det gjelder å gi innsikt i temaet psykisk ... -
Litteratur som belyser barndommens mørke sider: En studie av hvordan bildebøkene Akvarium og Dragen formidler tematikken omsorgssvikt.
(Master thesis, 2023)Det overordnede tema for denne studien er kontroversielle bildebøker og hvordan de formidler tematikken omsorgssvikt. Jeg ønsker å studere hvordan ulike litterære og visuelle grep som tas i bruk i bildebokens primære ... -
Litteratursamtalens danningspotensial
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Litteratursamtalens potensiale for å utvikle interkulturell kompetanse. En studie av niendeklasseelevers møte med Zeshan Shakars Tante Ulrikkes vei.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgavens mål har vært å undersøke litteratursamtalens potensiale for å utvikle interkulturell kompetanse (IK) blant elever på niende trinn. Dette har blitt gjort ved at en gruppe elever på niende trinn har ... -
Litterær kanon i den norske skolen
(Bachelor thesis, 2019)