Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 253-272 av 677
-
«Her snakker vi norsk!» Kvalitativ forskning på oppfatninger om flerspråklighet
(Bachelor thesis, 2019) -
High realistic aspirations – Do normative pressures overthrow rational calculations? Applying the model of frame selection to the educational aspirations of immigrant and majority students in Germany
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Educational aspirations are of interest to scholars in several disciplines. They can affect multiple aspects of educational success and have been shown to differ between major social groups. Explanations for educational ... -
Historier ungdom lever: en studie av hvordan ungdommer bruker historie for å gjøre livet meningsfullt
(Doctoral thesis, 2006-05-25) -
Holde tunga rett i munnen; om tolking av faste uttrykk fra norsk talespråk til norsk tegnspråk
(Bachelor thesis, 2021) -
Home is outdoors: A study of award-winning Norwegian picturebooks
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Based on an investigation of 34 award-winning Norwegian picturebooks spanning the years from 1948 to 2010, I found that a substantial number portray outdoor spaces in nature as the most prevalent domestic space. My aim is ... -
Homo viator - ferdesmannen - i dikt og salmar: Refleksjon kring eit Vesaas-dikt
(Skriftserien, nr. 3/2007 - Artikkel 4, Rapport, 2007-05-10) -
Hovudmålsbyte blant lærarstudentar ved HVL
(Master thesis, 2022)Føremålet med masteroppgåva har vore å undersøke kvifor lærarstudentar vel å byte hovudmål frå nynorsk til bokmål. I tillegg ser oppgåva på kva som er grunnane til bytet og korleis bytet skjer. Eg har undersøkt studien si ... -
How do beginning preservice kindergarten teachers’ evaluations of mathematical apps provide insights into their understandings about bildung (danning) for young children?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, evaluations of apps from kindergarten preservice teachers were analysed in relationship to their understandings about children’s cultural formation. The Artifact-Centric Activity theory, a theoretical model ... -
“How to meme it”: reverse engineering the creative process of mathematical Internet memes
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Mathematical Internet memes are examples of how the creative thrust characterising the Web 2.0 environment reaches the field of mathematics, translating mathematical statements into a new digital form endowed with an ... -
Humor i to nyere norske diktbildebøker: Pling i bollen og 123 for barske barn
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article examines visual and verbal humour in two contemporary Norwegian poetry picturebooks for children. The main aim is to study how different types of humour and various poetic devices are expressed through the ... -
Humor og engasjement i miljøorientert barnelitteratur: En himmel full av skyer
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Gjennom en analyse av barneromanen En himmel full av skyer av Arne Svingen utforsker artikkelen hvordan humor kan fungere i klima- og miljøorientert barnelitteratur. Hovedpersonen Henriks prosjekt er å spre bevissthet og ... -
Humor på alvor i litteraturundervisninga med "Anekdote" av Herman Wildenvey
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen ønsker å undersøke kva ein kan få ut av å vektlegge humor i tekstar i litteraturundervisninga. Utgangspunktet er ulike inngangar til diktet «Anekdote» (1911) av Herman Wildenvey, og framstillinga er inspirert ... -
Hva betyr egentlig ordene om Gud? Om språk og livstolkning i Bjørn Sortlands ungdomsroman Hver morgen dyppet min søster brystene i isvann for å bli pen (2017)
(Chapter, 2020)This article examines how Mariam, the main character in a Norwegian novel for youngsters, reflects on the existence and real character of God – and his relationship to her as a young refugee girl. Mariam has grown up in ... -
Hva er en god barnebok? En studie av superfinalistene fra Bokslukerprisen 2015/2016 og sjettetrinnselevers kriterier for en god barnebok
(Master thesis, 2017-05-15)Det finnes mange litterære priser som årlig kårer beste barne- og ungdomsbok. Juryene som kårer vinnerne består som oftest av voksne som vurderer litteratur skrevet for barn. I de senere årene har det kommet til flere ... -
Hva er greia med å engasjere barn og unge? En undersøkelse av hvordan voksne bokmeldere og formidlere vurderer oppfordringer til handling i sakprosa for barn om miljø- og klimaspørsmål
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Nyere forskning på endringer i litterære forestillinger om barn og barndom legger vekt på hvordan barns agency (aktørskap) kommer til uttrykk i ord og bilder. Denne vektleggingen av barns aktørskap kan ses i sammenheng med ... -
«Hva hvis …?» - Resonnerende elever i møte med rike matematiske oppgaver
(Master thesis, 2020)In this master’s thesis I have researched 7th grade students in Norway demonstrating reasoning in engagement with rich mathematical tasks, which conditions the students set to the tasks and how these conditions affected ... -
Hva karakteriserer det matematiske innholdet i programmeringsoppgaver i algebra? En kvalitativ analyse av programmeringsoppgaver i algebra i Matemagisk og Campus Inkrement
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er en studie hvor programmeringsoppgaver i algebra i læreverkene Matemagisk 8-10 og Campus Inkrement analyseres. Formålet er å finne ut hva som karakteriserer det matematiske ... -
Hva karakteriserer profesjonsutdanninger og hvordan er de vokst frem
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Hva kjennetegner populærvitenskapelig formidling av matematikk?
(Master thesis, 2022)Nylige undersøkelser kan tyde på at den norske skolen har behov for mer levende, engasjerende og motiverende metoder for å lære bort matematikk på barne- og ungdomstrinnet. Tradisjonell matematikkundervisning er gjerne ...