Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 11-30 av 385
-
Argumentasjon i algebra En studie av elevers argumentasjon i arbeid med mønstre og generalisering i algebra
(Master thesis, 2015-05-26)I denne avhandlingen undersøker jeg nærmere hvordan elever argumenterer og samhandler i arbeid med mønstre og generalisering i algebra. Fokuset er på hvordan elevene argumenterer, men også på hvilke rolle elevene har i ... -
Argumentasjon i matematikk med fokus på geometri hos elever i 7. klasse
(Bachelor thesis, 2019) -
Argumenterande skriving på barneskulen – Ein analyse av elevar sine argumenterande matematikktekstar på 4. og 7. trinn
(Master thesis, 2018)I 2006 vart skriving innført som ein av fem grunnleggande ferdigheitar i Kunnskapsløftet, LK06. Skriving som grunnleggande ferdigheit er innarbeidd i kompetansemåla til alle fag gjennom heile skuleløpet, noko som inneber ... -
The association between difficulties with speech fluency and language skills in a national age cohort of children with Down syndrome.
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The present study (a) addressed difficulties in speech fluency in children with Down syndrome and typically developing children at a similar non-verbal level and (b) examined the association between difficulties with speech ... -
The Availability of English-Language Books in Norwegian Primary School Libraries
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg de engelskspråklige boksamlingene ved ti ulike skolebibliotek i Norge. Alle skolebibliotekene som er delaktig i studien tilhører barneskoler og ligger i samme bykommune, men i ulike bydeler. ... -
Áns saga bogsveigis – A Counterfactual Egils saga and yet another Twist on the Myth of Þórr’s Visit to Útgarða-Loki
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This article argues that the Icelandic legendary saga Áns saga bogsveigis was written as a complementary Egils saga with an alternative outcome, one in which it is not the aggressive tyrant who wins, but the farmers. To ... -
«Å ha med seg eit språk»: Ein komparativ studie av alternativ og supplerande kommunikasjon for born med ulike målformer.
(Master thesis, 2020)Temaet for masteravhandlinga er alternativ og supplerande kommunikasjon (ASK), målformer og identitet. Personar med behov for ASK er born, unge og vaksne som må nytte andre uttrykksformer enn tale i direkte kommunikasjon ... -
Barn som hamnar i skuggen av andre
(Bachelor thesis, 2021) -
Barnefellesskap som demokratisk danningsarena : kva kan gje høve til medverknad i leik i barnehagen?
(Peer reviewed; Journal article, 2011) -
Barnehagens bruk av naturen for motorisk utvikling
(Bachelor thesis, 2021) -
Barnelitterære landskapskonstruksjoner. Økokritiske lesninger av tre danningsfortellinger.
(Doctoral thesis, 2022)I denne avhandlingen undersøker jeg fremstillinger av natur og barndom i et utvalg norske barnebøker. Utvalget består av Stian Holes bildeboktrilogi om Garmann (2006; 2008; 2010), den illustrerte barneromanen Tonje Glimmerdal ... -
Barns motstand som demokratisk deltaking i basebarnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2013)New kindergarten architecture in Norway with special rooms designed for specific learning activities are claimed to present space for democratic participation. Assuming that conditions for democratic participation can only ... -
Bearbeiding av kjensler gjennom bildebøker
(Master thesis, 2016-05-16)Oppgåva er ein tekstanalyse av korleis bildebøkene Bak Mumme bor Moni (2000), Snill (2002) og Sinna Mann (2003) av Gro Dahle og Svein Nyhus framstiller sinne og korleis bøkene legg til rette for at barn og unge kan bli ... -
Begynnaropplæring i norsk for fagleg sterke elevar
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen byggjer på ein observasjons- og intervjustudie av didaktisk arbeid med ei elevgruppe som har fått heller lite merksemd i forskingslitteraturen: fagleg sterke elevar ibegynnaropplæringa i norsk. Ti ... -
Being and becoming as socialisation in a mathematical activity in preschool
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
Betydningen av språkmiljøet hjemme for barnehagebarns andrespråklæring
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Hensikten med studien var å undersøke sammenhenger mellom språklige hjemmemiljø og flerspråklige barnehagebarns andrespråkferdigheter. Utvalget bestod av 71 barn med norsk som andrespråk (gjennomsnittsalder: 5,2 år; 33 ... -
Bildebokappen – i gråsonen? En analyse av appen My Very Hungry Caterpillar i et intermedialitetsperspektiv
(Master thesis, 2016-05-16)´Bildebokappen´ byr på utfordringer for forskningsfeltet med sin sammensetning av spill, litteratur, animasjonsklipp og behov for en berøringsskjerm – hvem skal analysere disse appene? Spill- eller litteraturforskeren? ... -
Bokmålsavvik frå nynorsknorma i sjetteklassetekstar
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Føremålet med artikkelen er å undersøkja bokmålssamanfall som ein faktor i tekstar av elevar med nynorsk som hovudmål, for å leggja eit empirisk grunnlag for å diskutera om nynorskelevar har andre opplæringsbehov når det ... -
Born to Play: Bli bedre – få det bedre
(Report, 2017-09-11)Evalueringen har sett på hvordan veiledningsprogrammet Born to Play: Bli bedre – få det bedre har fungert på bakgrunn av en spørreundersøkelse med korps som har blitt tilbudt programmet, samt kvalitative intervju med ... -
Brief report: Acceptance of physical violence (AVP) among adolescents in a Norwegian normal sample; statistical description of the assessment
(Journal of Adolescence 2005, Journal article, 2005)The article presents a psychometric description of 11 statements related to use of physical violence. The items were tested in a normal sample (N=1700,age: 15-16) from urban and rural areas in Western Norway. The internal ...