Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 737
-
Primærforebyggende alkoholundervisning i ungdomsskolen: Positive korttidseffekter
(Norsk Epidemiologi vol.6 1996 nr.1, Journal article, 1996) -
Om læringssyn i grunnskolematematikken
(HSF Notat, Book, 2003) -
Kreative norsktimar : artiklar om vidaregåande lese- og skriveopplæring
(HSF Notat, Book, 2004)Her er samla sju artiklar, som tek opp tema knytt til kreativitet og variasjon i norskundervisninga på ungdomssteget: ulike måtar å lesa litteratur på, tips for den kreative norsktimen, godt responsarbeid, teikneserien ... -
Praksisskule og praksisrelatert FoU-verksemd - ta fatt
(HSF notat, Book, 2004)Den nye øvingslæraravtalen fører inn omgrepet praksisskular i samband med studentpraksis i allmennlærarutdanninga. Notatet tar utgangspunkt i ei undersøking av praksiserfaringar blant allmennlærarstudentar studieåret ... -
Om konstruktivismen
(HSF Notat, Book, 2004)I høve ei lærebok i matematikk som underskrivne lagar saman med Tom Rune Kongelf og Terje Myklebust, for Fagbokforlaget, har me vortne einige med forlaget om at stoff som klart er perifert eller kan tena til utdjuping, kan ... -
Brief report: Acceptance of physical violence (AVP) among adolescents in a Norwegian normal sample; statistical description of the assessment
(Journal of Adolescence 2005, Journal article, 2005)The article presents a psychometric description of 11 statements related to use of physical violence. The items were tested in a normal sample (N=1700,age: 15-16) from urban and rural areas in Western Norway. The internal ... -
Livet, døden og frisøren; "Den misunnelige frisøren" (Lars Saabye Christensen) som novelle og film
(Norsklæraren Nr 5 2005, Journal article, 2005)Det som gjer Lars Saabye Christensens novelle ”Den misunnelige frisøren” skikka for film, ligg ikkje i det ytre, men er nedfelt i konflikt og tematikk. I den ytre handlinga kan filmen umiddelbart verka fjern frå novella, ... -
Personal Publishing and Media Literacy. Designing a virtual learning arena based on weblogs and wikis
(Chapter, 2005)Based on a discussion of the terms " digital competence" and "media competence" this paper presents challenges of designing virtual learning arenas based on principles known from weblogs and wikis. Both are personal ... -
Teknisk verktøy eller didaktisk virkemiddel; noen reflekterende betraktninger rundt IKT
(Norsk pedagogisk tidsskrift 2005 No 3, Journal article, 2005)Å bruke IKT i undervisningen er et sentralt satsingsområde fra UFDs sider. Tjener dette til å styrke studentenes læringsarbeid eller er det «effektivt forførende»? Artikkelen fokuserer på ulike bruksområder for å få ... -
Elevtekster i digitale læringsomgivelser
(Digital kompetanse 2006 nr.1, Journal article, 2006)The article presents findings from the testing of eLogg, a primary and secondary school learning environment based on the principles of weblogs and wikis. Most students demonstrated extended digital literacy proficiency, ... -
Elements of civilisation : Britain, Ireland, and the British Empire
(HSF Notat, Book, 2006)The first part of this volume is devoted to specific issues in the geopolitics and civilisation of the British and Irish Isles, particularly peoples, religions, languages, plus elements of history in the formation of the ... -
Læring over landegrenser. Erfaringer fra et europeisk, pedagogisk rehabiliteringsprosjekt
(Uniped 2006 nr.1, Journal article, 2006)Prosjektet innebar et pedagogisk samarbeid mellom studenter og lærere fra Norge, Nederland og Tyskland. Studentene skulle gruppevis skrive en faglig artikkel om rehabilitering. Samarbeidet rundt artikkelskrivingen foregikk ... -
Strategies and tactics in education: influence on the design of eLogg
(Digital kompetanse 2006 no.2, Journal article, 2006)In search for a more diverse understanding of miscellaneous “learning strategies” this paper discusses what Michel de Certeau call strategies and tactics. To make the educators’ strategies and the learner’s tactics come ... -
Historier ungdom lever: en studie av hvordan ungdommer bruker historie for å gjøre livet meningsfullt
(Doctoral thesis, 2006-05-25) -
Selvfremstilling i personlige læringsomgivelser
(Norsk pedagogisk tidsskrift 2006 no 4, Journal article, 2006-08)Artikkelen reflekterer omkring erfaringer fra utviklingen og bruken av eLogg ved tre grunnskoler i Bergen. Avveininger som er gjort knyttet til utforming og funksjoner diskuteres, særlig med tanke på elevenes muligheter ... -
Læring i høyere utdanning : hva hemmer eller fremmer læring og kompetanseutvikling?
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Utdanning av lærere og førskolelærere i Bergen
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Tegn er mer enn ord : følger for mening - særlig når vi handler
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Pedagogiske utfordringer ved ingeniørutdanningen ved Høgskolen i Bergen
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007)