Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 203-222 av 678
-
Film and the intercultural multimodal reader: Expanding intercultural literary literacy as a theoretical and pedagogical concept
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article addresses key theoretical and practical concerns related to the intercultural encounter with multimodal literature. Previous efforts to incorporate an intercultural dimension into conceptualisations of literary ... -
Fire ungdomsskolelæreres perspektiver på muligheter for å inkludere matematisk kompetanse i tverrfaglig arbeid om bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven belyser muligheter og utfordringer som matematikklærere i ungdomsskolen ser ved å inkludere matematisk kompetanse i tverrfaglig arbeid om bærekraft. For å finne ut av dette blir lærernes uttrykte ... -
Fleirspråklege elevar og matematisk språk i Minecraft: edu.
(Master thesis, 2022)I Norge blir vi meir og meir fleirspråkleg, som gjenspeilar elev mangfaldet på skulebenken. Det fleirspråkleg aspekteret er påverka av tilflyttarar til Norge, med andre språks bakgrunnar, men også samfunnet sin teknologiske ... -
Flerspråklig kompetanse som en ressurs i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er flerspråklig kompetanse som en ressurs i begynneropplæringen. Med et økende antall flerspråklige elever i skolen, er det relevant for oss som lærerstudenter å utvikle kompetanse og kunnskap ... -
«For de er jo tross alt oppvokst med det digitale mellom fingrene»: Matematikklæreres oppfatninger om handlingsmuligheter med digitale verktøy i undervisning og læring av matematikk
(Master thesis, 2020)Fra høsten 2020 iverksettes en fornyet versjon av læreplanverket for kunnskapsløftet. I lys av samfunnets teknologiske utvikling, skal opplæringen bidra til å styrke elevers digitale ferdigheter - et kompetanseområde som ... -
«For et ungt menneske er kroppen alt du har» En studie av to samtidsromaner for barn og unge
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan dårlig selvbilde blir fremstilt i et utvalg skjønnlitteratur for barn og unge, og hvordan selvbilde påvirker hovedkarakterens forståelse og erfaringer av egen kropp. Hensikten er å ... -
“Forced to flee”—mathematical modelling and problem-posing in 7th grade
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this paper, we investigate the characteristics of pre-service teachers’ problem-posing activities on a modelling problem related to refugee crises. We use socio-critical perspectives of modelling and problem-posing. We ... -
Formell og semantisk adjektivkongruens i norsk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen gir eit empirisk basert oversyn over og diskusjon av utvalde typar adjektivkongruens i attributiv og predikativ posisjon i norsk. Vi fokuserer særleg på to empiriske forhold som peikar seg ut som slåande: 1) Ved ... -
Formidlingen av seksuelt overgrep i bildeboka Blekkspruten
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å analysere hvordan overgrep blir formidlet i bildeboka Blekkspruten. Blekkspruten er en bildebok for barn, skrevet av Gro Dahle og illustrert av Svein Nyhus. Formålet med boka er å få barn ... -
Forms of epistemic feedback
(Chapter; Peer reviewed, 2022)Feedback in a digital learning system has two functions, a pragmatic and an epistemic one. In previous papers, we were concerned with the pragmatic function, showing how digital feedback initiates ... -
Forskingsetiske normer og juridiske rammer i norsk språkforsking med data frå sosiale medium
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen bygger på ei undersøking av seks nyare, norske språkstudiar med data frå sosiale medium, og han handlar om forskingsetiske normer og juridiske rammer i slike prosjekt. Artikkelen diskuterer først skiljet ... -
«Forstår du hva jeg føler?» En studie av hvordan empati tematiseres i Sangen om en brukket nese
(Master thesis, 2023)Målet for denne masterstudien er å belyse litteraturens potensiale til å bidra til empatisk utvikling. I dette masterprosjektet undersøker jeg Arne Svingens roman Sangen om en brukket nese (2012). Romanen handler om Bart, ... -
"Fortellerstrategier og leserhenvendelser i nordisk barnekrim: LasseMaja og Detektivbyrå nr. 2"
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Fostering Cultural Awareness Through Picturebooks in the Norwegian English Classroom
(Master thesis, 2021)The primary focus of this master´s thesis is to explore if three chosen picturebooks may potentially contribute to foster cultural awareness in the light of the interdisciplinary topic Democracy and Citizenship that were ... -
Fostering Intercultural Competence through Picturebooks: Exploring narratives of Immigration and Identity and their potential to invite Perspective-taking
(Master thesis, 2023)The primary focus of this master thesis is to explore of the narratives of identity in three selected immigration-themed picturebooks: The Arabic Quilt by Aya Khalil and Semirdzhyan, The Name Jar by Yangsook Choi and The ... -
Fostering Intercultural Competence through Picturebooks: Exploring Narratives of Migration, Identity and Power Relations
(Master thesis, 2020)Masteropppgavens hovedfokus er å utforske fortellinger om migrasjon, identitet og maktrelasjoner i tre utvalgte bildebøker med temaet, immigrasjon: «The Name Jar» av Yangsook Choi, «Ali’s Story: A real-life account of his ... -
Fostering the interculturally competent reader in the EFL classroom: an analysis of the teaching material accompanying literary texts in 10th grade textbooks and teacher’s book.
(Master thesis, 2022)The present master’s thesis is written within the field of English didactics and investigates how 10th grade English as a foreign language (EFL) textbooks and accompanying teacher’s book have the potential to foster learners’ ... -
Fotofloker : vilkår for barns deltakelse når digitale bilder tas i bruk i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2011) -
«Fotspor» i ei ny retning Ei gruppe tiandeklassingar sine opplevingar av bruk av ein mobilapplikasjon som eit digitalt læremiddel i undervisning i valfag.
(Master thesis, 2017-05-15)Valfag vart igjen innført på ungdomstrinnet i 2012, med bakgrunn i eit ønskje om å legge til rette for ei meir praktisk, variert, utfordrande, relevant og meiningsfull opplæring for elevane på ungdomstrinnet. Om lærarane ... -
Fra bruker til kollega – døve som mottakere og ytere av tolketjenester
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Profesjonsutdanninger og marked står i et dialektisk forhold til hverandre. Samspillet mellom tolkeutdanning og marked er tema i denne artikkelen. En ny gruppe profesjonsutøvere, døve tegnspråktolker, er i ferd med å innta ...