Formidlingen av seksuelt overgrep i bildeboka Blekkspruten
Abstract
Formålet med denne studien er å analysere hvordan overgrep blir formidlet i bildeboka Blekkspruten. Blekkspruten er en bildebok for barn, skrevet av Gro Dahle og illustrert av Svein Nyhus. Formålet med boka er å få barn som har opplevd incest og overgrep til å se at de ikke er alene, og til å tørre å snakke om det (Dahle, 2016b). Boka handler om en liten jente som blir kalt for Gullet. Gullet blir utsatt for overgrep. Studien er en bildebokanalyse med forskningsspørsmålet; «Hvordan blir overgrep formidlet gjennom verbale og visuelle virkemidler i bildeboka Blekkspruten?». Ut ifra bildebokforskning har jeg fått en oversikt over ulike verktøy som brukes i bildebøker og fått en bredere forståelse for hvordan virkemidlene i boka spiller ulike roller for hvordan tolkningen av boka blir. Boka skal ifølge Dahle ikke slippe inn alle barn, men være åpen nok for de barna som trenger den. Jeg mener at boka skaper utallige muligheter for ulike tolkninger med sine rike illustrasjoner og sin barnlige inspirerte verbaltekst. I analysen av boka plukket jeg meg ut tre nøkkeltegn som jeg mener er viktige for formidlingen av overgrep i boka. Disse nøkkeltegnene er bruken av farger, dyr og nøkkel og lås. Boka har i hovedsak to farger, gul og blå. Disse mener jeg symboliserer mye av stemningen og følelsene til Gullet i oppslagene. Fargene fyller sidene på ulike måter og på ulike elementer før, under og etter overgrepet. Både i verbalteksten, men spesielt i illustrasjonene opptrer flere dyr der flere av dem fungerer som metaforer for hvordan Gullet oppfatter det som skjer. Dyrene mener jeg at blant annet er med på å formidle hvordan overgrepet oppleves for Gullet, både før, under og etter. Ulike låser og nøkler er å se i flere av illustrasjonene. Det er spesielt en nøkkel som jeg mener utmerker seg. Denne nøkkelen tolker jeg som blant annet et symbol på selve overgrepet og makten broren har over Gullet. Jeg mener at bokas måte å formidle overgrep gjennom symboler og metaforer gjør at den kan treffe de barna det gjelder, men samtidig holde andre barn på trygg avstand. De rike illustrasjonene mener jeg er gode utgangspunkt for samtaler med barn. Ved at det er store rom for ulike tolkninger i boka, mener jeg også at det er gode muligheter for å invitere inn flere ulike barn, med ulike erfaringer.
Description
Fakultet for Lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)
16. Mai. 2022