Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 157-176 av 678
-
Elevars kritisk matematiske kompetanse i samtale om tal i media
(Master thesis, 2023)I læreplanverket for skulen er elevars kritiske tenking og rett til medverknad ein sentral del av opplæringa (Kunnskapsdepartementet, 2017). Tidlegare forsking viser at kritisk matematisk kompetanse er viktig for å bevare ... -
Elevers forståelse av måling av lengde.
(Master thesis, 2016-05-18)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvilken forståelse elever i 5. klasse har for det matematiske temaet lengdemåling. Jeg har brukt variasjonsteorien som mitt teoretiske rammeverk. For å få en dypere innsikt i elevenes ... -
Elevers samtaler om bildeboken Skylappjenta: En studie av hvordan elever på mellomtrinnet samtaler om bildeboken Skylappjenta og temaet kulturmøter
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven undersøker hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet samtaler om bildeboken Skylappjenta og temaet kulturmøter. Studien består av en bildebokanalyse og en resepsjonsanalyse. Oppgaven bygger på teori om kultur, ... -
Elevers utfordringer i arbeid med matematisk modellering
(Master thesis, 2020)Studiens hensikt er å undersøke elevers matematiske modelleringsprosess i et undervisningsopplegg med bruk av ekte data. Fokuset er blitt særlig rettet mot elevenes utfordringer og valideringer i denne prosessen. Bakgrunnen ... -
Elevtekster i digitale læringsomgivelser
(Digital kompetanse 2006 nr.1, Journal article, 2006)The article presents findings from the testing of eLogg, a primary and secondary school learning environment based on the principles of weblogs and wikis. Most students demonstrated extended digital literacy proficiency, ... -
Embodying Environmental Relationship: A Comparative Ecocritical Analysis of Journey and Unravel
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Departing from Jane Suzanne Carroll’s contention that “Landscapes are at once geographical and historical, natural and cultural, experienced and represented, and present a spatial interface between human culture and physical ... -
En analyse av matematikklæreverket Campus Matte 6, med fokus på virkelighetsnære oppgaver
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en analyse av matematikkoppgaver som tilhører kapittel 4 Brøk og prosent i læreverket, Campus Matte 6. Dette læreverket er digitalt, og ment for elever på 6. trinn. Studien dreier seg om virkelighetsnær ... -
En case-studie om fysisk aktiv læring i matematikk
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning har vist at fysisk aktivitet har positiv innvirkning på barns helse og læring. Dette har medført et større fokus på å integrere fysisk aktivitet i skolen. Fysisk aktiv læring er en læringsstrategi som ... -
En fremstilling av ulike oppgavetyper og oppgavefokus i lærebøker for minoritetsspråklige elever
(Bachelor thesis, 2019) -
En kvalitativ studie av elevers og læreres bruk av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte)
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å undersøke elevers og læreres bruk av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) på 1. trinn med utgangspunkt i problemstillingen; Hvordan påvirker bruken av STL+ (skrive seg til lesing ... -
En kvalitativ studie av hvordan de retoriske appellformene kommer til uttrykk hos et utvalg elever i en utforskende dialogisk debatt
(Master thesis, 2021)Med utgangspunkt i muntlighet som grunnleggende ferdighet i norskfaget er formålet med denne studien å undersøke hvordan et utvalg elevers retoriske ferdigheter kommer til uttrykk i en utforskende form for debatt. Følgende ... -
En kvalitativ studie av nivådifferensiert undervisning i matematikk
(Bachelor thesis, 2019) -
En kvalitativ studie om geometrisk tenkning i en fysisk aktiv undersøkelse av rektangler
(Master thesis, 2023)Ifølge Lerum et.al (2021) har fysisk aktivitet fått stadig større plass i den norske skolen det siste tiåret. En av årsakene er at norske barn og unge er i for lite fysisk aktivitet. Det viser tallene fra kartleggingsund ... -
En kvalitativ studie om hvordan tre lærere kan påvirke elevers motivasjon i matematikkfaget
(Master thesis, 2023) -
«En kvinne som var kledd i solen…»:Alterskapet i Mariakirken i Bergen
(Rapport, 2018) -
En lærers erfaringer med bruk av ressurser fra det nasjonale Super: bit-prosjektet i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble den nye læreplanen, Kunnskapsløftet (LK20), tatt i bruk i norsk skole. For matematikkfaget medførte det blant annet at programmering ble innført som en del av faget. I forbindelse med den økte satsingen på ... -
En multimodal leseopplevelse: Estetisk lesing av bildebokapper i klasserommet
(Master thesis, 2020)This thesis examines how pupils, aged between 10 and 11, read and respond upon aesthetic aspects in a picture book app. The material for analysis is a Danish product, a picture book app “Sofus & the moon machine”. The text ... -
En økokritisk litteratursamtale om energidilemmaer
(Chapter; Peer reviewed, 2023)Kapittelet undersøker hvordan lærerstudenter kan ha en strukturert samtale om energi- og bærekraftdilemmaer med utgangspunkt i to kapitler i fagboka Grønne greier (Mathismoen & Jordahl, 2018). Samtalen er gjennomført med ... -
English goes digital: Framing pre-service teachers’ perceptions of a learning management system in their EFL studies
(Journal article; Peer reviewed, 2020)This article introduces and discusses an empirical investigation that aimed to establish how pre-service teachers of English (hereinafter “participants”) framed their perceptions of Canvas, a learning management system ...