Browsing Institutt for idrett, kosthald og naturfag by Title
Now showing items 621-640 of 1006
-
Lærers valg av utendørs mat- og helseundervisning: En kasusstudie om hvorfor lærere i mat- og helse velger eller ikke velger å legge undervisningen utendørs
(Master thesis, 2024)Norge sliter med et urovekkende høyt frafall fra videregående skole, spesielt blant gutter. Alle tiltakene er primært rettet mot enkeltindividet. Tiltakene kommer videre i betraktning først når problemet har vokst seg ... -
Lærerspesialiststudenter i kroppsøving - profesjonsutøvelse og anerkjennelse av eleven
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I artikkelen drøfter vi hvordan erfarne kroppsøvingslærere som er under spesialistutdanning, reflekterer rundt egen profesjonsutøvelse. Artikkelen er en kvalitativ dokumentanalyse med utgangspunkt i pedagogiske credorefleksjoner ... -
Lærerspesialiststudenter i kroppsøving sine credorefleksjoner - en dydsetisk yrkesprofil?
(Chapter; Peer reviewed, 2023) -
Lærerstudenters motivasjon for å velge mat- og helsefaget
(Master thesis, 2021)Statistikk viser at mat og helsefaget er det faget i skolen som har færrest lærere med formell utdanning i faget (Perlic, 2019). Flere studier knyttet til mat- og helselærenes arbeidsmåter viser at fagkompetansen i faget ... -
Løpingens ekstremform : en kvalitativ studie av hvilken betydning naturen har for en ultraløper, og hvordan man motiveres for å løpe slike ekstreme distanser.
(Bachelor thesis, 2016)Motivet for oppgaven er å øke forståelsen av hva som motiverer ultraløpere til å løpe ekstreme distanser i terrenget, og hvilken betydning naturen kan ha for dem. De siste årene har interessen for ultraløp økt. Til tross ... -
A machine learning classifier for detection of physical activity types and postures during free-living
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Introduction: Accelerometer-based measurements of physical activity types are commonly used to replace self-reports. To advance the field, it is desirable that such measurements allow accurate detection of key daily physical ... -
«Man rekker ikke så mye friluftsliv på 40 minutter» : en kvalitativ studie av kroppsøvingslærere på ungdomstrinnets praksisteori og undervisningspraksis i friluftsliv
(Bachelor thesis, 2016)Nyere undersøkelser gjort av Leirhaug & Arnesen (2016) forteller oss at situasjonen for å oppnå kompetansemålene i kroppsøving som omhandler friluftsliv på ungdomstrinnet er bekymringsfull. Det kommer frem av undersøkelsen ... -
Manglende deltakelse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Kroppsøvingsfaget har som formål å skape livsslang bevegelsesglede og motivere for en fysisk aktiv livsstil som voksen. Tidligere forsking viser til at nærmere 30% av elevene ¨ikke liker¨ eller ¨hater¨ kroppsøvingsfaget ... -
Mat i barnehagen. Barnehagen som arena for folkehelsearbeid. 2.rev.utg.
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien. Rapport, Report, 2008) -
Mat- og helselærernes didaktiske praksiser. En casestudie på tre barneskoler
(Doctoral thesis, 2022)Denne avhandlingen tar for seg mat- og helselærernes ulike praksiser i opplæringen i mat- og helsefaget og i gjennomføringen av elevenes skolemåltid på barnetrinnet. Både skolefaget mat og helse og skolemåltidet er viktige ... -
Match running performance on three different competitive standards in Norwegian soccer
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The aim of the study was to compare running performance of three competitive standards and to examine the effects of being promoted to a higher league in Norwegian football. One clubʼs first and second team were included. ... -
Materiell som vilkår for utforsking innen fagområdet natur, miljø og teknikk i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Despite international emphasis on the advantage of children’s exploration, there is limited knowledge about how availability of physical materials influence children´s exploratory activities. This paper presents findings ... -
Matpakken – hvordan omtales den av elevene? En studie av 5.klassingers fortellinger om frukt og grønnsaker i skolelunsjen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven retter søkelyset mot matpakken i skolen. Den tar for seg elevenes perspektiv, og jeg har lagt følgende problemstilling til grunn: «Hvordan omtaler et utvalg elever fra 5. klasse i området Bergen og ... -
Mattilbud og håndhygiene i forbindelse med måltider i barnehagen basert på studenters praksisoppgave
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Formålet med denne studien var å få oppdatert innsikt i mattilbudet i barnehager og håndhygiene i forbindelse med måltidene. Studien er basert på en praksisoppgave der barnehagelærerstudenter har observert måltidene i fem ... -
Måltidet som konstruksjon i heimkunnskapsfaget
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport 2004 no 9, Rapport, 2004) -
Måter Matjungelen kan bidra til et økt fokus på mat og måltider i skolefritidsordningen
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål: Det statlige kostholdsarbeidet har frem mot år 2021 hatt et mål om at barn skal bli endringsagenter for matglede og et kosthold som ivaretar en god helse. Tidligere forskning peker på at det er et lavt ... -
Menneskers forhold til natur : menneskers favoritt- og ubehagelige sted
(Bachelor thesis, 2010) -
Mental Health in Elite Student Athletes: Exploring the Link Between Training Volume and Mental Health Problems in Norwegian College and University Students
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Objectives: To examine mental health problems among elite athletes in a student population, compared to the general student population, and to explore the association between weekly hours of training across mental health ... -
The Messiness of Children’s Voices: An Affect Theory Perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The aim of the article is to explore children’s experiences and expressions of movement and physical education (PE). In particular, how children’s movement take form and vary in a school context. The study design is ... -
«(…) mest fokus og mest hodebry har vi jo med den her standpunktkarakteren da» - En kvalitativ studie av formativ vurdering i programfaget aktivitetslære.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: I 2010 ble det innført en fireårig nasjonal satsing på vurdering for læring, som ble videreført fra 2014-2018. internasjonal forsking om formativ vurdering viser at lærere opplever det som utfordrende å endre en ...