Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på emneord "lærere"
Viser treff 1-12 av 12
-
Barn med stort læringspotensial: hvilke erfaringer har lærere, spesialpedagoger og rektor i skolen?
(Master thesis, 2022)Barn med stort læringspotensial er ikke et ukjent fenomen. Det er derimot et fenomen man ikke har prioritert i like stor grad i norsk skole. Forskning viser til at mange elever med stort læringspotensial ikke opplever å ... -
”Eg vil ikkje overvurdere mi eiga rolle” : om faget utdanningsval og læraren som rettleiar for elevane i det seinmoderne samfunnet
(Bachelor thesis, 2015)Med denne oppgåva vil eg avdekke nokre ungdomsskulelærarar sitt syn på deira rolle i utdanningsvalprosessen til elevane, i lys av teori om utdannings- og yrkesval og ungdomen i det seinmoderne samfunnet. Eg søkjer å forstå ... -
Hva vektlegger erfarne lærere på mellomtrinnet i sin klasseledelse?
(Bachelor thesis, 2015)Klasseledelse knyttes historisk sett til oppdragelse og til å holde disiplin, ro og orden i klasserommet. På tidlig 1900-tallet var det vanlig at lærerne brukte ulike former for avstraffelser, både fysiske og sosiale/verbale, ... -
IKT i skolen – når profesjonalitet og teknologi møtes : en kvalitativ studie av hvordan lærere på 1. – 4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen
(Bachelor thesis, 2015)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan lærere på 1. -4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen. Jeg har presentert teori knyttet til lærerens rolleforståelse og bruk av digitale verktøy. I studien ... -
Klasseleiing ”Ungdomstrinn i utvikling” : ein kvalitativ studie av erfaringar lærarar har kring prosjektet ”Ungdomstrinn i utvikling” med fokus på klasseleiing.
(Bachelor thesis, 2015)Ungdomstrinnssatsinga er eit omfattande tema, og krev ei avgrensing. I oppgåva har eg valt å fokusere på klasseleiing som del av skulebasert kompetanseutvikling. Utdanningsdirektoratet (2012:5) h ... -
Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet
(Master thesis, 2022)I dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premissleverandør for denne inkluderingen, har vi læreren. Læreren skal i sitt ... -
Relasjonsbygging til elever med utagerende atferd
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne studien var å undersøke hvordan lærere på småskolen oppfatter og arbeider for å bygge gode relasjoner til elever med utagerende atferd. Formålet var derfor å få mer kunnskap, innsikt og forståelse for ... -
Skjønnlitteratur : kva erfaringar har lærarar på mellomtrinnet med bruk av skjønnlitteratur som innfallsvinkel på vanskelege tema?
(Bachelor thesis, 2015)I denne oppgåva var målet mitt å finne ut kva erfaringar norsklærarar på mellomtrinnet har med bruk av skjønnlitteratur som hjelp til å ta opp og drøfte vanskelege tema. «Kva erfaringar har lærarar på mellomtrinnet med ... -
Sosial samhandling for elever med autismespekterforstyrrelse: En kvalitativ studie om hvordan elever med ASF samhandler med andre elever og lærere, og hvordan lærere kan tilrettelegge for samhandling for elever med ASF
(Master thesis, 2022)Denne mastergradsavhandlingen har som mål å svare på følgende problemstilling: «Hvordan samhandler elever med autismespekterforstyrrelse med andre elever og lærere, og hvordan kan man som lærer tilrettelegge for sosial ... -
Vegen fra det gamle til det nye – En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslæreres forståelser av bærekraftig utvikling formes
(Master thesis, 2022)Etter innføringen av Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20), er bærekraftig utvikling blitt et tverrfaglig tema i skolen (Kunnskapsdepartementet, 2019a, s. 3). LK20 beskriver bærekraftig utvikling (BU) i kroppsøvingsfaget ... -
Zambiske læreres erfaringer i arbeid med hørselshemmede elever
(Student paper, others, 2017)Jeg hadde min åtteukers prosjektpraksis i Livingstone i Zambia, der jeg blant annet hadde et praksisopphold ved en spesialavdeling for hørselshemmede elever på enbarneskole. Allerede første dag på spesialavdelingen merket ... -
Øve, øve, jamt og trutt...Klasseleiing og profesjonsutvikling i praksisfeltet
(Journal article, 2014)Lærarar vel å utvikla kompetansen sin som klasseleiar gjennom å arbeida med å byggja relasjonar til elevane og å leggja gode og tydelege strukturelle rammer kring læringsarbeidet. Ved å øva jamt og trutt opplever dei å bli ...