Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på emneord "kroppsøving"
Viser treff 1-13 av 13
-
«At skoler i hele Norge ser muligheter for å lære mer enn de “vanlige” aktivitetene»: En kvalitativ studie av samiske aktiviteter i kroppsøving
(Master thesis, 2020)Momenter av samisk kultur er lovfestet i norsk skole, likevel antyder forskere at samiske momenterer marginalisert i læreplanverk. Studier peker på at implementering av urfolksaktiviteter kroppsøvingsfaget kan gi positive ... -
”Eg tolkar læreplanen slik eg meiner den bør tolkast” Vurdering av læring i kroppsøving – frå eit lærarperspektiv : kva legg kroppsøvingslærarane til grunn for sluttvurderinga i 10. klasse?
(Bachelor thesis, 2014)Kva legg kroppsøvingslærarar til grunn for sluttvurderinga i 10. klasse? Korleis tolkar og praktiserer kroppsøvingslærarar på 10. trinn Kunnskapsløftet, då det gjeld vektlegging av innsats og dugleikar i karaktersetjinga? -
En kvantitativ studie om lærere som har elever med manglende deltakelse i kroppsøvingsfaget på barneskolen
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Kroppsøving er det tredje største faget i grunnskolen (Sæle & Hallås, 2020, s. 29). Til tross for at læreplanen i kroppsøving vektlegger at faget skal stimulere til livslang bevegelsesglede og motivere til en ... -
En kvantitativ studie vedrørende elevers bruk av skjuleteknikker i kroppsøvingsfaget: En undersøkelse av hvilke skjuleteknikker som kommer til uttrykk hos elever på 6.- og 7. trinn i kroppsøvingsfaget, og i hvilken grad skjuleteknikkene blir benyttet
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Kroppsøving er et læringsfag som skal bidra til at elever lærer, sanser, skaper og opplever med kroppen. Faget skal bidra til at elever utvikler kompetanse innen trening, helse og livsstil, samtidig som det skal ... -
Grunnleggande ferdigheiter i kroppsøvingsfaget - eit kunnskapsløft eller eit urealistisk løfte? : ein kvalitativ studie av kroppsøvingslærarar si forståing og integrering av dei grunnleggande ferdigheitene i Kunnskapsløftet
(Bachelor thesis, 2014)Kva forståing har kroppsøvingslærarar på ungdomstrinnet av dei grunnleggande ferdigheitene i kroppsøvingsfaget, og på kva måte vel lærarane å integrere desse ferdigheitene i undervisinga? 3 Som det kjem fram av problemstillinga, ... -
Hvordan erfarer elever i den videregående skole friluftsliv og uteskole som en del av kroppsøvingsundervisningen?
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Undersøkelser viser at ungdom i den videregående skole har liten erfaring med friluftslivfra faget kroppsøving og at de tilbringer lite tid i naturen i skoletiden. Samtidig viser nasjonale undersøkelser at ungdom ... -
Innsats for vurdering: En kvalitativ studie av et utvalg kroppsøvingslærere sin tolkning av innsats i barneskolen
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Innsats kan tolkes på mange forskjellige måter, av forskjellige personer. Kroppsøvingslærere er forskjellige personer. Innsats kan tolkes som å frivillig delta i en aktivitet, basert på fri vilje. Begrepet innsats ... -
Kartlesing i kroppsøvingsfaget: En studie av et undervisningsopplegg i kartlesing gjennom en intervensjon med constraintsbasert didaktikk
(Master thesis, 2019)Bakgrunnen for denne masterstudien var å få bedre innsikt som kroppsøvingslærere om hvordan elevene tilegner seg kunnskap og ferdigheter i kartlesing. Å kunne bruke kart til å orientere seg er et nokså tydelig mål for ... -
Kroppsøvingslæreres opplevelse av å inkludere minoritetselever
(Master thesis, 2022)Ved hjelp av intervjuer med fire utvalgte kroppsøvingslærere fra barneskolen, forsøker denne oppgaven å avdekke lærerens opplevelse av å inkludere minoritetselever i faget. Flertallet av kroppsøvingslærerne ser på ... -
Todelingsmodell i kroppsøving – trivsel og motivasjon?
(Master thesis, 2018-05-15)Oppgåva er ein studie der føremålet har vore å undersøke ein todelingsmodell for kroppsøvingsfaget. Eleven si oppleving, trivsel, motivasjon, saman med kroppsøvingsfaget sin aktualitet og motivasjonsteori har danna eit ... -
Trivsel i kroppsøving – en gruppe læreres refleksjoner og erfaringer
(Master thesis, 2023)Fysisk aktivitet blant barn og unge anses som nødvendig og har flere helsefordeler. Kroppsøvingsfaget er en viktig bidragsyter for å fremme glede gjennom bevegelse hos grunnskoleelever. Faget har som oppgave å bidra til ... -
Vurdering for læring og psykologisk læringsklima i kroppsøving: en eksplorativ undersøkelse av potensielle sammenhenger mellom vurdering for læring og psykologisk læringsklima blant elever fra Vg1
(Master thesis, 2020)Form og formål: Målet var å undersøke potensielle sammenhenger mellom vurdering for læring (VfL) og psykologisk læringsklima i kroppsøving, gjennom hvordan elever i Vg1 rapporterer opplevelse av VfL og psykologisk ... -
Vurdering i kroppsøving – eit rettferdig fag? : lærarar sitt syn på rettferdig vurdering av innsats, føresetnader og ferdigheiter
(Bachelor thesis, 2014)Med bakgrunnen for oppgåva har me valt å formulere følgjande tittel og problemstilling: Vurdering i kroppsøving – eit rettferdig fag? Lærarar sitt syn på rettferdig vurdering av innsats, føresetnader og ferdigheiter. Korleis ...