Hvordan erfarer elever i den videregående skole friluftsliv og uteskole som en del av kroppsøvingsundervisningen?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2761681Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Undersøkelser viser at ungdom i den videregående skole har liten erfaring med friluftslivfra faget kroppsøving og at de tilbringer lite tid i naturen i skoletiden. Samtidig viser nasjonale undersøkelser at ungdom mellom 13-17 år er i for lite fysisk aktivitet i forhold til anbefalingene. I tillegg viser de samme undersøkelsen at flere ungdom sliter med stress, angst og depresjoner, noe som har ført til en rekke tiltak for å sette fokus på helseutfordringer blant barn og unge, men også den generelle folkehelsen. Nyere forskning viser til sammenhengen mellom naturopplevelser, fysisk og psykisk helse og at blant annet skolen er pekt ut som et satsningsområde for at barn og unge skal få oppleve naturen i større grad. Fagfornyelsen og de tre tverrfaglige temaene: folkehelse og livsmestring, bærekraftig utvikling og demokrati og medborgerskap har gitt muligheten til å også praktisere friluftsliv i de øvrige fag og i skolen gjennom å forankre det i den lokale lærerplanen. Gjennom erfaringene til elever i den videregående skole vil studiet vise til elevenes egne erfaringerog betraktninger om å få praktisert mer friluftsliv som en del av kroppsøvingsfaget hvor psykisk helse har en sentral rolle.
Beskrivelse
Master i læring og undervisning
14.mai 2021