Browsing Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag by Document Types "Peer reviewed"
Now showing items 81-100 of 280
-
Forplikting er avgjerande
(Chapter; Peer reviewed, 2016)Studien rettar seg mot lærarar som har delteke på skulebasert vidareutdanning i klasseleiing. Føremålet er å undersøkje kjenneteikn ved ei skulebasert vidareutdanning som lærarar meiner bidreg til eiga læring. Empiri er ... -
Forskjell som føresetnad for utvikling: Ein refleksjon over praksis/teori-dualismen i ljos av filosofien til Luce Irigaray
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen jamfører eg Ryles forståing av knowing how og knowing that med Irigarays forståing av kjønnsforskjellen. Eg finn dei same strukturane i og mellom dualismepara; det er ikkje mogeleg, verken i teori/praksis- ... -
Fortelling som inngang til pedagogisk kunnskap
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen bygger på utprøving av praksisfortelling som studentaktiv læringsform. Noen av funnene, og erfaringene vi har gjort oss, trekkes her frem for å belyse hvordan fortellingen kan bidra til å skape sammenhenger ... -
Fortellinger om 1814: forestillingen om det eksepsjonelle norske demokrati
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The focus of this article is an educational encounter during a social science project at a junior high school in Norway. The topic of the school project was the Norwegian Constitution of 1814. In this Constitution, many ... -
Fostering cultural sustainability in early childhood education through neighborhood projects
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Culture is the life blood of a society, which influences people’s worldviews, values, and behaviours. Research has confirmed that children’s participation in culture helps develop thinking skills, builds self-esteem, and ... -
Fra «bør» til «skal» Rammeplan for barnehagen i et implementeringsperspektiv
(Book; Peer reviewed, 2023)Rammeplanen for barnehage former hverdagen til barna og de ansatte i barnehagen, og er et uttrykk for samfunnets rådende syn på barn og barns oppvekst. Denne antologien undersøker hvordan den gjeldende rammeplanen fra 2017 ... -
Fracking, Bildung and a Lack of Democratic Citizenship in Communities: What can South Africa Learn from Poland?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Fracking is a widely contested phenomenon, and considerable attention has been paid to its effects on the environment and people. The concepts of Bildung and democratic citizenship in poor communities where there is fracking ... -
Frå stamme til satellitt – kva metaforar kan fortelje om korleis ei lærarutdanningsreform vert forstått og iverksett
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen bygger på analyser av metaforbruk når leiarar og lærarutdannarar i barnehagelærarutdanning fortel om iverksetting av ei reform, og i særleg grad pedagogikkfaget si rolle i denne samanhengen. Barnehagelær ... -
From digital competence to Professional Digital Competence: Student teachers’ experiences of and reflections on how teacher education prepares them for working life
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The authors of this article have collaborated as part of a steering group for Norwegian state-funded research and development project designed to enhance the professional digital competence (PDC) of both teacher educators, ... -
From Environmental Activism to Environmental Education A historical overview, evaluations and a suggestion for a path forward for the religious institutions as partners for a global green shift
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this article, the author shows how all the major world religions have engaged in climate and environmental activism by developing theology and practical projects for more than fifty years. Using metadata from the European ... -
Gården som en av skolens dannings- og læringsarenaer
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I takt med behov for ulike typer læringsarenaer knyttet til skolen blir stadig flere gårder i Norge en del av skolens tilbud for å øke nærhet til praktisk læring og for å øke elevenes kunnskap om naturen. Undersøkelsen som ... -
Generasjon 2.0: Mannlige lærere i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Menn er i mindretall som lærere i grunnskolen, denne tendensen blir forsterket i kunst- og håndverksfaget. Vi har intervjuet mannlige lærere som underviser i faget i grunnskolen, samt mannlige studenter som utdanner seg ... -
Generational links between entrepreneurship, management and puritanism
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This paper deals with relationships between puritanism, management and entrepreneurship. As this is an on-going debate among economic historians, it focuses on the period from the early 1800s until present times, where ... -
«… gikk ut i praksis som en ny og bedre utgave av meg selv». Studenterfaringer med en fagovergripende temauke om danning i grunnskolelærerutdanningene.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne artikkelen vil vi presentere og diskutere hvordan vi ved Høgskolen i Bergen (HiB) har arbeidet med studentenes danning i andre året av grunnskolelærerutdanningene (GLU). Betydningen av studentenes profesjonelle ... -
Handling og usikkerhet: Norske myndigheters kommunikasjon om svineinfluensapandemien i 2009.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I artikkelen undersøker vi sentrale norske myndigheters håndtering av H1N1 – pandemien i 2009, med vekt på den eksterne kommunikasjonshåndteringen. Vi viser hvordan myndighetenes kommunikasjon utad ble formet gjennom ... -
Health, well-being and education. Building a sustainable future. The Moscow Statement on Health promoting schools.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Purpose The purpose of this paper is to introduce the official statement of the Fifth European Conference on Health-Promoting Schools. Design/methodology/approach The Fifth European Conference on Health-Promoting ... -
Historical Roots of Exploration – Through a Fröbelian Third Space
(Chapter; Peer reviewed, 2020)References to Fröbel are often seen in early childhood educational research, especially in introductions to topics such as play, learning and pedagogical ideals, and in the origin of early childhood pedagogy, there is ... -
Home environment, early reading, and math: A longitudinal study on the mediating role of family SES in transition from pre-primary to grade one
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This longitudinal study explored the role of home learning environments and family SES on children’s early reading and math skills in Tanzania. Sample included 400 children − 182 boys and 218 girls, with an average age of ... -
How Finnish and Swedish learners’ academic self-control relates to time spent online in class, perceptions of educator qualities, and school appreciation: A cross-sectional comparison
(Journal article; Peer reviewed, 2017)In school settings, self-control is central to the ability of learners to complete their academic work successfully. Learners’ self-control is directly influenced by the ways in which educators execute their work, including ... -
How may education be organized to safeguard its autonomy?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article searches for an autonomous discipline of education, one that is a self-governing discipline and exercises the right to organize its own activities and to make independent decisions. In undertaking this quest, ...