Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Viser treff 21-40 av 77
-
Feltarbeid – forskande tilnærming til praksis
(Chapter, 2020)Using field work and undergoing field practice in junior high school in teacher education for vocational subjects is a new methodological approach to focus, content and to how student practice is organized and carried out. ... -
From digital competence to Professional Digital Competence: Student teachers’ experiences of and reflections on how teacher education prepares them for working life
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The authors of this article have collaborated as part of a steering group for Norwegian state-funded research and development project designed to enhance the professional digital competence (PDC) of both teacher educators, ... -
Gården som en av skolens dannings- og læringsarenaer
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I takt med behov for ulike typer læringsarenaer knyttet til skolen blir stadig flere gårder i Norge en del av skolens tilbud for å øke nærhet til praktisk læring og for å øke elevenes kunnskap om naturen. Undersøkelsen som ... -
Gutter ut av rekken går. Betydningen av kjønn og sosial bakgrunn for skoleresultater.
(Master thesis, 2007)Temaet i denne studien er hvorfor gutter oppnår lavere skoleresultater enn jenter når de avslutter grunnskolen. Undersøkelsens problemstillinger har for det første vært å se på hvilken betydning kjønn og foreldrenes ... -
How Finnish and Swedish learners’ academic self-control relates to time spent online in class, perceptions of educator qualities, and school appreciation: A cross-sectional comparison
(Journal article; Peer reviewed, 2017)In school settings, self-control is central to the ability of learners to complete their academic work successfully. Learners’ self-control is directly influenced by the ways in which educators execute their work, including ... -
Hvordan kommer lærerens støtte for læring til uttrykk gjennom klasseromssamtalen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan lærerens støtte kommer til uttrykk gjennom klasseromssamtalen, sett i lys av elevrollen slik denne skildres i fagfornyelsen. Studien har en kvalitativ tilnærming basert på ... -
Implementing Graphic Novels to Affect Visual Literacy in an 8th Grade Classroom
(Master thesis, 2016-05-18)Visual literacy has for the past 50 years been an area of research, ever since the term was coined by John Debes (Baylen & D’Alba, 2015, p. xiv), and in the current society, the need for visual literacy skills is only ... -
Improvisasjon som bindeledd mellom teori og praksis i profesjonsutdanninga til lærarstudenten
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen undersøkjer kunnskap og erfaring med improvisasjon som fenomen i lærarutdanninga. Gjennom fire semester har ei gruppe lærarstudentar undersøkt, prøvd ut og reflektert over ulike sider av improvisasjon ... -
Intergenerational learning and Sikolohiyang Pilipino: Perspectives from the Philippines
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Research on intergenerational learning delves into both the reciprocal transfer of knowledge and learning relationships between different generations. However, as this is an emerging research topic, there is a gap in the ... -
Iscenesettelse av barnehagens lekemiljø – fra nye erfaringer til eksperimenterende og utforskende praksis
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen bygger på konteksttilpasset intervensjonsdesign i en barnehage som jobber aktivt med barnehagens lekemiljø. Hele forskningsprosjektet er gjennomført av tre faglærere innen fagene drama, pedagogikk og fysisk ... -
"It Partly Breaks Up the Class Environment" - Experiences with Flipped Classroom as a Teaching Model in Higher Education
(Chapter; Peer reviewed, 2019)The purpose of this article is to contribute to knowledge about how students in higher education experience and make use of flipped classroom to support learning. We have chosen a qualitative approach in order to gain ... -
«Jeg føler at teksttype kan hoppe mellom sjangerne, kan brukes overalt»: Elevstemmen og lærerytringer knyttet til teksttyper i revidert læreplan (LK13).
(Master thesis, 2016-05-18)Teksttyper har kommet inn i skolen for å bli, ifølge uttalelser fra Utdanningsdirektoratet. Det er derfor interessant å få innblikk i hvordan lærere og elever er preget av LK13, og revideringen av norskfaget som trådte i ... -
Klasseledelse i risikosamfunnet - resultater fra et ekspert- og observasjonsstudium
(Master thesis, 2015-11-29)Denne masteravhandlingen setter fokus på lærerens klasseledelse i risikosamfunnet. Klasseledelse har i økende grad blitt satt på dagsorden i lærer- og videreutdanning. Kompetanse på området er høyaktuelt. Å se klasseledelse ... -
Klasseleiing og profesjonsutvikling i praksisfeltet
(Chapter, 2013)Klasseleiing er sett på dagsorden gjennom stortingsmeldingar og andre styringsdokument for utdanningssektoren. Målet er å betre læringsmiljøet for elevane. I samband med dette tilbyr utdanningsinstitusjonar vidareutdanning ... -
Kollegarettleiing og endring av den kollektive kunnskapen i barnehagen
(Doctoral thesis, 2022)Formålet med avhandlinga «Kollegarettleiing og endring av den kollektive kunnskapen i barnehagen» er å utvikle djupare forståing om systematisk kollegarettleiing i gruppe som profesjonsutviklande læringsaktivitet i barnehagen, ... -
Kva talar for ein likeverdig representasjon av praktiske og teoretiske kunnskapar i obligatorisk skulepensum? Kunnskapsteoretiske, danningsfilosofiske og utdanningssosiologiske argument.
(Doctoral thesis, 2020)Sjølv om overgangen frå bondesamfunn, via industrisamfunn til informasjons- og servicesamfunn har ført til ein stadig reduksjon av den uformelle, praktiske kunnskapsformidlinga, er det i obligatorisk skule framleis mest ... -
Lavtpresterende elevers dynamiske arealforståelse i en læringsprosess
(Master thesis, 2016-05-18)Vurdering av elevers forståelse sto sentralt i et forskningsprosjekt omhandlende variasjonsteori og måling som jeg var del av. Dette skapte nysgjerrighet for å se nærmere på elevers forståelse. Ut ifra dette er oppgavens ... -
Learning and personal epistemologies among students in three work placement settings
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Recent development in policy and learning theory encourages higher education institutions to send their students out of campus and into work placements. In this paper, we report on students’ engagement with various aspects ... -
Lærarar sitt arbeid med leseforståing Ein studie av førlesingsfasen i arbeid med læreboktekstar.
(Master thesis, 2016-05-18)Å kunne lese med god forståing er avgjerande for elevar si evne til å tileigne seg kunnskapar i ulike fag. For å betre elevar si leseforståing og førebu dei på lesing av fagtekstar, vert det ofte lagt vekt på betydinga av ...