Gutter ut av rekken går. Betydningen av kjønn og sosial bakgrunn for skoleresultater.
Original version
Brekke, M. B. R. (2007). Gutter ut av rekken går. Betydningen av kjønn og sosial bakgrunn for skoleresultater (Masteroppgave). Universitetet i Bergen.Abstract
Temaet i denne studien er hvorfor gutter oppnår lavere skoleresultater enn jenter når de avslutter grunnskolen. Undersøkelsens problemstillinger har for det første vært å se på hvilken betydning kjønn og foreldrenes utdanningsnivå har på skoleresultater, og for det andre om foreldrenes utdanningsnivå er av større betydning for gutter enn for jenter.
Flere undersøkelser har de senere år påpekt at gutter oppnår lavere karakterer enn jenter når de forlater grunnskolen. Videre viser det seg at det også er flere gutter som dropper ut av skolen. For gutter kan dette sees som en kritisk utvikling i et samfunn som vektlegger kunnskap og utdanning. I skolen er det et overordnet mål om at alle skal ha like muligheter til utdannelse. Verken kjønn, sosial, kulturell eller økonomisk bakgrunn skal virke inn på mulighetene for utdannelse.
Datamaterialet i undersøkelsen er hentet fra Statistisk sentralbyrå, og omhandler alle elever som gikk ut av grunnskolen våren 2005. De statistiske undersøkelsene viser at kjønn har en avgjørende betydning for skoleresultater. I alle fag, bortsett fra kroppsøving, er det guttene som har de laveste karakterene. Dette sammenfaller med tidligere undersøkelser. Vi ser videre at foreldrenes utdanningsnivå har klar betydning for skoleresultater i alle fag. På spørsmålet om foreldrenes utdanningsnivå er av større betydning for gutter enn for jenter, finner vi at det er en interaksjon mellom kjønn og sosial bakgrunn i flere fag. Dette betyr at kjønn og foreldrenes utdanningsnivå i noen grad virker sammen og gir en tilleggsforklaring til variasjonen i skoleresultater. Når det gjelder teorifag, ser vi at det er sterkere sammenheng mellom gutter og foreldrenes utdanningsnivå enn mellom jenter og foreldrenes utdanningsnivå. Dette betyr at det for gutter er av større betydning hvilket utdanningsnivå foreldrene har, for karakterene i disse fagene. Et slikt funn bryter med tidligere forskning.
Ved hjelp av Bourdieus teorier om habitus, kapital og symbolsk makt ser vi hvordan de samfunnsmessige overordnede forhold må med i en forståelse av gutters situasjon i skolen. Kontekstuelle forhold som sosial og kulturell bakgrunn har betydning for mulighetene for å oppnå gode skoleresultater. Likeså er synet på det maskuline og det feminine med på sette rammer for mulighetene for å lykkes i skolesystemet. Bourdieu viser oss hvordan den symbolske makten virker inn på mulighetene for å lykkes i skolen. Hva som er viktig og uviktig kunnskap, harmonerer ikke med gutters maskuline væremåte, i en skole som flere forskere har påpekt er feminisert. For gutter med lav grad av den kulturelle kapitalen som råder i skolen, blir det ekstra vanskelig å oppnå gode skoleresultater, siden både deres kjønnshabitus og deres klassehabitus er i opposisjon til den rådende skole/elevhabitusen.