Har sosiale medier noe å gjøre i undervisningen på videregående skole?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/197233Utgivelsesdato
2014-07-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet
med
studiet
er
å
få
kunnskap
om
hvordan
lærere
på
videregående
skole
beskriver
sitt
bruk
av
sosiale
medier
i
undervisningen
sin.
Dernest
få
innblikk
i
hvorfor
noen
velger
å
bruke
sosiale
medier
i
undervisningen
sin,
mens
andre
ikke
gjør
det.
Den
overordnede
problemstillingen
er:
Hvorfor
velger
noen
lærere
på
videregående
skole
å
bruke
sosiale
medier
som
en
del
av
undervisningen
sin,
mens
andre
velger
å
ikke
gjøre
det?
Bakgrunnen
for
undersøkelsen
er
kravene
til
digitale
ferdigheter
både
hos
skoleeiere,
lærere
og
elever
slik
det
kommer
til
uttrykk
i
læreplanverket
Kunnskapsløftet.
Kompetansemålene
i
Kunnskapsløftet
er
utviklet
og
utformet
på
bakgrunn
av
hvilke
ulike
former
for
kompetanse
et
medlem
av
samfunnet
vårt
trenger
for
å
kunne
fungere
både
sosialt
og
kulturelt.
Med
andre
ord
gjenspeiler
Kunnskapsløftet
de
generelle
ferdighetene
og
den
kompetansen
Den
Norske
Stat
mener
det
er
behov
for
i
samfunnet
vårt
i
dag
og
fremover,
særlig
med
tanke
på
at
bruk
av
sosiale
medier
er
et
utbredt
fenomen
i
samfunnet
vårt
i
dag.
I
denne
oppgaven
har
jeg
redegjort
for
hvordan
jeg
har
planlagt
og
gjennomført
datainnsamlingen
og
hvordan
jeg
har
tolket
funnene
fra
dette
deskriptive
kasusstudie
utført
etter
kvalitativ
metode.
Som
utgangspunkt
for
dette
arbeidet
har
jeg
brukt
det
teoretiske
rammeverket
teknologisk-‐pedagogisk-‐fag-‐kunnskap
i
alle
leddene
i
denne
undersøkelsen.
Jeg
har
brukt
temasentrert
analysemetode
for
å
analysere
funnene
som
er
blitt
tolket
og
diskutert
ut
i
fra
problemstillingen
og
satt
i
sammenheng
med
aktuell
forskning
og
den
teoretiske
antakelsen
for
TPFK,
på
engelsk
Technological
Pedagogical
Content
Knowledge,
TPCK/TPACK.
Hovedfunnene
i
undersøkelsen
min
viser
at
er
det
et
klart
behov
for
å
styrke
videregående
lærernes
utvikling
av
deres
teknologisk-‐pedagogisk-‐fag-‐kunnskap
slik
at
de
får
erfaring
i
å
implementere
sosiale
medier
i
undervisningen
sin
for
å
påvirke
og
fremme
læring
hos
elevene
sine.