Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1845-1864 av 2193
-
Studentmedvirkning i utviklingsprosjekt for digitalisering av lærerutdanningen
(Master thesis, 2019)Det er i forbindelse med denne masteravhandlingen gjennomført en kvalitativ kasusstudie ved et universitet i Norge. Med utgangspunkt i den digitale vendingen i norsk UH-sektor settes det høye krav og forventninger til ... -
Students’ Perceptions towards History School Subject in Norway and Tanzania: Promoting Multi-perspectivity in constructing historical Knowledge
(Master thesis, 2016)Student participation in the classroom is a concern attributed to many factors, with student perceptions being one of them. This project, through a mixed method approach, has examined how the use of varied teaching methods ... -
Studieverkstedet som redskap for læring - Et systemisk tiltak for utvikling av læringsmiljøet. En kvalitativ analyse av sammenhengen mellom kontekstuelle faktorer og læringsmiljøet i den videregående skole.
(Master thesis, 2016-05-16)Bakgrunn og mål Denne studien tar for seg hvordan kontekstuelle faktorer kan virke inn på skoleutvikling, og vil undersøke et tiltak mot frafall i den videregående skole. Det har i de siste årene vært et økende fokus i ... -
Studying the impact flipped classroom teaching has on conceptual knowledge development in primary school science
(Master thesis, 2022)In this experimental case study, I compared how the flipped classroom method and the traditional classroom method could impact primary school students’ development of conceptual knowledge in science education. The study ... -
Styrkjer handskrift minnet for verb-substantiv setningar? Ein gjennomføringsstudie med fire innkodingsstrategiar
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Denne studien undersøkjer om handskrift styrkjer minnet for verb-substantiv setningar (t.d. «kast ballen»). Tidlegare forsking viser at innkodingsstrategien er avgjerande for minneprestasjonen. I denne studien ... -
Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne mixed methods-studien bygger på datamateriale fra en nasjonal spørreundersøkelse med 220 respondenter om ulike aspekter ved det å være nyansatt i lærerutdanningen i Norge. Artikkelen viser at nye lærerutdannere i ... -
Success of and barriers to workshop methodology: Experiences from Exploration and Pedagogical Innovation Laboratories (EX-PED-LAB)
(Chapter; Peer reviewed, 2023)This chapter reports on the emerging findings during the first year of a design- and inquiry-based research project called Kindergarten Teacher as a Researcher. The project attempts to implement a design for collaboration ... -
Superdiversity as a trajectory of diversity in Norwegian early childhood education and care: From a collection of differences to participation and becoming
(Journal article; Peer reviewed, 2020)This article uses the concept of ‘superdiversity’ as a lens through which various conceptualisations of diversity in Norwegian early childhood education and care policies and professionals’ understandings are made visible. ... -
Supernytt i skolen: En kvalitativ undersøkelse om læreres erfaringer med bruk av Supernytt i barneskolen
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg hvordan lærere opplever bruk av Supernytt. Supernytt er nyhetssendinger for barn mellom 8-12 år produsert av NRK Super. Programmet har som målsetning å speile det daglige nyhetsbildet, men gjør ... -
Supplerende kartlegging av kulturlandskap i Sunnhordland 2009-2010: Oppdatering og status
(HSH-rapport;2011/2, Research report, 2011-01-28)Dette arbeidet bygger på rapporten ”Naturtypekartlegging i Fitjar og Stord” (Moe og Fadnes, 2008) og rapporten ”Nye funn av karplanter og Sopp i Sunnhordland 2008 – oppdatering og status” (Fadnes, 2008). I løpet av 2009 ... -
Syn på barn
(Bachelor thesis, 2022) -
Syndebukken og den historiske utviklingen (om René Girard, Syndebukken)
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Om René Girard, Syndebukken. Oslo: Teori & praksis forlag 2020. -
Synets betydning for lesing- behovet for kunnskap i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er temaet Synets betydning for lesing og behovet for kunnskap i skolen. Dette temaet mener jeg det er for lite oppmerksomhet og kunnskap om både i den norske skole, men også i samfunnet generelt. Det ... -
Synleggjering av fagleg innhald i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstillinga mi er som følgjande: «Korleis synleggjer pedagogisk leiar det faglege innhaldet i barnehagen til foreldre i kvardagen?». Som ein kan sjå ut i frå problemstillinga mi har eg valt å ha eit ekstra fokus på ... -
Synliggjøring av faglighet som profesjonsutøver i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020) -
A systematic review of ICT interventions in learning
(Master thesis, 2010)In this study, a systematic review was conducted on 33 different research studies. Only study designs of high internal validi ... -
Systematic search for literature on leadership in Nordic kindergartens
(Others, 2021)This literature search is focusing on Systemic Leadership in Nordic kindergartens. We have focused on peer reviewed journal articles only. Information from textbooks or anthologies are not included. A systematic search was ... -
Systemic Leadership in Nordic Kindergartens: A Scoping Review
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This is a scoping review of peer-reviewed journal articles within Nordic Early Childhood Education and Care research from 2014 to 2020. We aim to explore if and how the concept of systemic leadership is employed within ... -
Særskriving av sammensatte ord ved bruk av tre ulike skriveverktøy: En kvantitativ undersøkelse av tre klasser ved 9. trinn
(Master thesis, 2016-05-18)Former research shows that improperly deviding of compuonds continues to be a relevant topic with regard to pupils' writing competence. For instance, Walmsness (2000) found that the type of writing the pupil uses has a ...