Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1752-1771 av 2193
-
Skjermtid – er det så farleg? : Ein litteraturstudie om samanhengar mellom skjermtid og psykisk helse hjå barn og ungdom
(Master thesis, 2022)Skjermteknologi har vorte ein viktig del av kvardagen til både barn og vaksne. Over alt kor me er, omgir me oss med skjermar. Tala frå Ungdata-undersøkinga syner at så mange som 14 prosent av ungdommane i Noreg nyttar meir ... -
Skjønnlitteratur : kva erfaringar har lærarar på mellomtrinnet med bruk av skjønnlitteratur som innfallsvinkel på vanskelege tema?
(Bachelor thesis, 2015)I denne oppgåva var målet mitt å finne ut kva erfaringar norsklærarar på mellomtrinnet har med bruk av skjønnlitteratur som hjelp til å ta opp og drøfte vanskelege tema. «Kva erfaringar har lærarar på mellomtrinnet med ... -
Skole i kirken : kirke-skole-samarbeid i grunnskolen med ekskursjoner og gudstjenester
(HSF Rapport, Book, 2003)Rapporten er todelt. Del I er en faglig/didaktisk drøfting av spørsmål knyttet til kirke-skole-samarbeid etter L-97 og KRL-planen av 2002. Sentrale sider ved skolens og kirkens planer, forholdet mellom dem, møtepunkt ... -
Skole – hjem samarbeid: Hvorfor er skole – hjem samarbeidet så vanskelig å få til?
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Oppgaven er knyttet opp mot skole – hjem samarbeidet i skolen, og fagene pedagogikk og samfunnsfag, hvor temaet skole –hjem samarbeid har en sentral rolle. Formålet med oppgaven var å undersøke hvorfor det kan være vanskelig ... -
Skole, mangfold og digitale medier: En kvalitativ undersøkelse om hvordan innvandringskritisk retorikk i digitale medier påvirker kulturelt mangfoldige klasserom
(Master thesis, 2020)Her følger et kort sammendrag om undersøkelsen, metodevalget og funnene: Dette er en kvalitativ undersøkelse om hvordan innvandringskritisk retorikk i digitale medier påvirker kulturelt mangfoldige klasserom. For å ... -
Skolebasert lærarutdanning i Bergen: Eit lærarutdanningsprosjekt i partnarskap mellom Høgskolen i Bergen og Bergen kommune
(Skriftserien, no. 1/2015, Book, 2015-01)Eit av dei mest omdiskuterte spørsmåla i lærarutdanninga er forholdet mellom høgskoleutdanning og praksisopplæring, ofte omtalt som teori og praksis. Kva rolle og status skal desse ha i forhold til kvarandre, og korleis ... -
Skolefagsundersøkelsen 2009: Fagrapport engelsk
(Others, 2010)Resultata frå den nasjonale kartleggingsstudien "Skolefagsundersøkelsen 2009" viser at IKT er berre brukt i moderat grad i engelskundervisinga på ungdomstrinnet. Det er berre digital tekstproduksjon og digitale presentasjonar ... -
Skolefagsundersøkelsen 2009: Fagrapport kroppsøving
(Others, 2010)Kroppsøvingsdelen av "Skolefagundersøkelsen 2009" gir eit bilete av bruken av IKT to år etter innføringa av digital kompetanse som grunnleggande dugleik i alle fag. Resultata bygger på ein landsdekkande survey som 77 ... -
Skolefagsundersøkelsen 2009: Fagrapport kunst og håndverk
(Others, 2010)Analysen av det innsamlede materialet fra kunst- og håndverkslærerne viser at IKT ikke blir brukt i stor grad i undervisningen. Det er imidlertid ikke noe som tyder på at det kommer av at lærerne har negative holdninger ... -
Skolefagsundersøkelsen 2009: Fagrapport matematikk
(Others, 2010) -
Skolefagsundersøkelsen 2009: Fagrapport musikk
(Others, 2010)Bruken av IKT i musikkfaget på ungdomstrinnet er nasjonalt sett gjennomsnittleg svært beskjeden, og det er få lærarar som er det me kan karakterisera som storbrukarar. Sjølv om allmenne programvarer, t.d. Word, er mykje ... -
Skolefagsundersøkelsen 2009: Fagrapport naturfag
(Others, 2010) -
Skolefagsundersøkelsen 2009: Fagrapport norsk
(Others, 2010) -
Skolefagsundersøkelsen 2009: Fagrapport samfunnsfag
(Others, 2010) -
Skolefagsundersøkelsen 2009: Utdanning, skolefag og teknologi
(HSH-rapport;2010/1, Research report, 2010)Denne rapporten er et ledd i forskningsprosjektet ”Education, Curricula & Technology” ved Høgskolen Stord/Haugesund. Prosjektet støttes av Norges forskningsråd under programmet for strategiske høgskoleprosjekter rettet mot ... -
Skolefagsundersøkelsen 2009: Utdanning, skolefag og teknologi – Hovedrapport
(Others, 2010)Denne rapporten er et ledd i forskningsprosjektet ” Education, Curricula & Technology” ved Høgskolen Stord/Haugesund. Prosjektet støttes av Norges forskningsråd under programmet for strategiske høgskoleprosjekter rettet ... -
Skolefagsundersøkelsen 2011: Praktiske og estetiske fag på barnesteget i norsk grunnskule
(HSH-rapport;2013/7, Research report, 2013)Skolefagsundersøkelsen 2011 gir oppdatert kunnskap om ulike sider ved skulefaga kroppsøving, kunst og handverk, mat og helse og musikk slik desse blir praktiserte på barnesteget i den norske grunnskulen. Innsamlinga av ... -
Skoleledelsens rolle i å fremme eierskap til utviklingsarbeid i skolen: En utforskning av praksis og perspektiver
(Master thesis, 2023)Hvert år blir det tildelt ressurser til utviklingsarbeid i norske skoler, med det mål om å forbedre elevenes læringsutbytte. Samtidig skal lærerne utvikle sin kompetanse. Litteraturen antyder at skoleledelse spiller en ... -
Skoleledere og læreres erfaringer med velkomstklasser
(Master thesis, 2017-05-15)Studien gir innsikt i skoleledelsen og lærere på tre skoler i Bergen sine erfaringer med velkomstklasser på ordinære skoler. Problemstillingen for oppgaven er som følgende: Hvilke erfaringer har skoleledelse og lærere ved ...