Browsing Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag by Title
Now showing items 1615-1634 of 2193
-
Praksisfortellingen som læringsform
(Research report, 2018) -
Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen retter søkelyset mot hvilke kjennetegn som preger de formelle profesjonsinnrettede profesjonssamtalene med førsteårsstudenter i en barnehagelærerutdanning i Norge. Målet med samtalene er å bidra til barnehagel ... -
Praktisk-estetisk tilnærming til læring
(Bachelor thesis, 2012-06-27)I denne oppgåva har eg sett på kva ein praktisk/ estetisk tilnærming til læring kan bety for den kunnskapen som vert utvikla i skulen. Bakgrunnen for dette er at eg har tatt ei praktisk/estetisk lærarutdanning og ville ... -
Praktisk-estetiske metoder i arbeidet med motivasjon i barneskolen
(Bachelor thesis, 2015-10-27)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan bruk av praktisk-estetiske metoder kan bidra i arbeidet med motivasjon i barneskolen. Ideen til oppgaven kom under et inspirerende foredrag ved jubileumskonferansen på HSH høsten ... -
Praktisk-estetiske metoder i arbeidet med motivasjon i teorifag: Et flerfaglig samarbeid
(Bachelor thesis, 2016)Målet med denne oppgaven var å undersøke hvordan bruken av praktisk-estetiske metoder kan bidra til motivasjon i arbeid med teorifag, gjennom følgende problemstilling: Hvordan kan et flerfaglig samarbeid ved bruk av ... -
Praktiske og estetiske fag og lærerutdanning: En utredning fra en arbeidsgruppe nedsatt av Kunnskapsdepartementet høsten 2010, i samarbeid med høgskolene i Nesna, Telemark og Stord/Haugesund
(HSH-rapport;2011/1, Research report, 2011-01-19)Utredningen «Praktiske og estetiske fag og lærerutdanning» ble utarbeidet høsten 2010. Bakgrunnen for utredningen er et direkte resultat av et oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Utredningen er utarbeidet av en arbeidsgruppe ... -
Predation by beetles (Carabidae, Staphylinidae) on eggs and juveniles of the Iberian slug Arion lusitanicus in the laboratory
(Bulletin of Entomological Research;, Journal article; Peer reviewed, 2010)Arion lusitanicus has become a major pest species in western Norway in the last few years. This species originates from southern Europe but has been spread by humans over large parts of central and northern Europe during ... -
Prestasjonspress hos skolebarn
(Bachelor thesis, 2016) -
Princesses (Don’t) Run in the Mud: Tracing the Child’s Perspective in Parental Perceptions of Cultural Formation Through Outdoor Activities in Norwegian ECEs
(Chapter; Peer reviewed, 2021)By examining Polish parents’ perceptions of outdoor activities in Norwegian Early Childhood Education (ECE), this chapter discusses how focusing on the child’s perspective can change and challenge parental gender-related ... -
The Principle of Hope: Bloch’s contribution to the praxiological understanding of education
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The ongoing capitalization of education provokes an alternative way of thinking about education – one that draws attention to social practice and recognizes its autonomy and complexity. Bloch's theory has great potential ... -
Problembasert læring, matematikk og IKT: gjør det noen forskjell om elevene lager fysiske eller virtuelle modelleiligheter?
(Master thesis, 2008)Avhandlingen er basert på en studie gjort med elever fra femte til syvende klasse på en barneskole. Gjennom problembasert læringsmetode skulle elevene arbeide med matematikk, knyttet til en oppgave der de skulle designe ... -
Problemløsning i norske eksamensoppgaver i matematikk: en studie av fremstillingen av problemløsningsoppgaver i algebra basert på en analyse av norske eksamensoppgaver fra 2009 til 2019
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven fokuserer på matematisk problemløsning i algebraoppgaver på nasjonale eksamen. Den overordnede problemstillingen er: I hvilken grad vektlegger nasjonale eksamener problemløsning i ulike algebraoppgaver ... -
Problemløysingsstrategiar i nettressursar
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgåva handlar om problemløysingsstrategiar innanfor matematikk. Målet med forskinga mi var å finne ut korleis ulike strategiar for problemløysing kjem til syne i nokre nettressursar. Den overordna ... -
Producing Digital Learning Resources (DLR) for Teacher Training
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The purpose of this article is to describe the development and design process of an educational app for teacher training. Online teaching and learning resources are used more than ever in teacher training. However, the ... -
Profesjonelt skjønn i barnehagelærarutdanning : Eit kvalitativ forskingsprosjekt om korleis praksislærarar støttar studentens utvikling av eit profesjonelt skjønn i praksisopplæringa
(Master thesis, 2019)Profesjonelt skjønn i barnehagelærarutdanning Forsking viser at nyutdanna barnehagelærarar har utfordringar knytt til utøving av profesjonelt skjønn i si yrkesutøving. Praksisopplæringa har ei stor rolle i studentens ... -
Profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen bygger på en kvalitativ studie fra en barnehagelærerutdanning i Norge, og handler om hvilke danningsdiskurser som trer frem i profesjonssamtalen, og hvilken betydning disse diskursene får for profesjonssamtalen ... -
Programmering med PRIMM- modellen: ein veg mot djupnelæring i matematikkfaget!
(Master thesis, 2022)Hausten 2020 gjorde Kunnskapsløftet 2020 (LK20) seg gjeldande i grunnskuleopplæringa. Som naturfag- og matematikklærar såg eg eit heilt nytt fokus på algoritmisk tenking, og programmering kom inn med eigne kompetansemål i ... -
Programmering og problemløsning i småskolen
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan programmering i småskolen kan bidra til at elever utvikler problemløsningsferdigheter. Programmering og algoritmisk tankegang er i vinden i norsk læreplanarbeid, og mange skoler har ... -
Programmering sitt bidrag til elevars operasjonelle og strukturelle forståing av geometri
(Master thesis, 2021)Vi lever i eit teknologirikt samfunn som er i stadig utvikling. Dette har stilt krav til utdanningssektoren som skal utruste elevane med viktige kompetansar for framtida. Frå og med hausten 2020 har eit nytt læreplanverk ...