Profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen
Winje, Annette Kristoffersen; Halland, Sissel Jeanette Aastvedt; Nordlie, Randi Elisabeth; Fjellanger, Liv Ingrid
Peer reviewed, Journal article
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2678467Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Winje, A. K., Halland, S. J. A., Nordlie, R. E., & Fjellanger, L. I. (2020). Profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 6, 115-129. https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1865Sammendrag
Denne artikkelen bygger på en kvalitativ studie fra en barnehagelærerutdanning i Norge, og handler om hvilke danningsdiskurser som trer frem i profesjonssamtalen, og hvilken betydning disse diskursene får for profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen. Gjennom aksjonsforskning som forskningsstrategi og reanalyse som metode, har vi brukt studentenes utsagn som utgangspunkt for å se hvilke danningsdiskurser som trer frem i profesjonssamtalen. Våre funn viser at dialogiske drøftinger, fravær av kritisk dialog og en resultatrettet utdanningsdiskurs er fremtredende, og at disse utdanningsdiskursene kan være en utfordring for utdanningsinstitusjonens dannende rolle.