Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1737-1756 av 2237
-
The role of parental involvements in children’s acquisition of Kiswahili pre-reading skills in Tanzania
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This study explored the role of parental involvements in children’s acquisition of Kiswahili pre-reading skills in Tanzania. Specifically, it compared rural public high performing schools and low performing schools. ... -
Rom for ubehag i undervisning om rasisme i klasserommet
(Chapter; Peer reviewed, 2021)Rasisme oppleves som et ubehagelig tema å snakke om. I kapittelet pekes det på pedagogiske fordeler ved å gi rom for ubehag i møte med rasisme. Ved å gi minoritets- og majoritetsstudenter like mye rom for å dele oppfatninger ... -
Rommet i barnehagen – en tilfeldighet eller et pedagogisk verktøy?
(Bachelor thesis, 2020) -
Rommet som pedagogisk verktøy
(Bachelor thesis, 2020) -
The rural and urban divide in early literacy acquisition in Tanzania: the mediating roles of home and school contexts
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Recently most sub-Saharan countries have successfully broadened access to basic education. However, empirical and educational reports from this region have consistently documented children not acquiring the foundational ... -
Rytmisk kompetanseutvikling i kommunane i Sogn og Fjordane
(HSF Rapport, Book, 2003)Rapporten gjer greie for prosjektet ”Rytmisk kompetanseutvikling” som er gjennomført for Kommunenes Sentralforbund, Sogn og Fjordane i perioden 2001-2002. Gloppen kommune og Flora kommune har vore prosjektkommunar. ... -
Rødlistearter i Stord og Fitjar, samt litt generelt om natur og sjeldne naturtyper i Sunnhordland
(Others, 2017)Rødlisten er et uttrykk for hvordan vi mennesker forvalter naturen rundt oss. Egentlig har vi ikke noe ønske om å ha en rødliste, og målet med rødlisten er at artene som står her og er truet skal kunne bli tatt ut av ... -
Samarbeid mellom skole og barnevern : hvordan kan samarbeid mellom skole og barnevern fungere i praksis?
(Bachelor thesis, 2013) -
Samarbeid og omsorg for born i sorg
(Bachelor thesis, 2019) -
Samarbeid skriv vi med to bokstavar: VI : ei kvalitativ undersøking om kva erfarne lærarar vektlegg i eit godt heim-skule samarbeid?
(Bachelor thesis, 2017)Temaet i denne oppgåva er heim-skule samarbeid. I ynskje om å få ei breiare og djupare forståing av kva erfarne lærarar vektlegg i eit godt foreldresamarbeid, valte eg å nytte ein kvalitativ metode i form av å intervjue ... -
Samarbeidet mellom skolen og de minoritetsspråklige foreldrene
(Bachelor thesis, 2019) -
Samisk kultur som temaarbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020) -
Samiske temaer i skolen – en “happening”?: «Det er ikke februar enda»
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for oppgaven er samisk innhold har vist seg a bli nedprioritert i skolen, samtidig som det har blitt en økt fokusering på samisk innhold i den nye læreplanen. Denne oppgaven tar for seg samiske temaer i undervisning, ... -
”Sammen er vi sterke” : en kvalitativ undersøkelse om personalsamarbeidet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2017)I denne bacheloroppgaven har vi valgt å skrive om temaet personalsamarbeid, som vi mener bør være et av de viktigste fokusområdene i barnehagen. Personalsamarbeid har fått mer oppmerksomhet de siste årene grunnet høyere ... -
Sammenhengen mellom mobilregler og digital mobbing i skolen
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Fenomenet digital mobbing blir stadig mer fremtredende i et okende digitalisert samfunn. Det oker ogsa behovet for kunnskap og handteringsverktoy i mote med problematikken. Hensikt: Malet med studien var a sette ... -
Sammenligning av læreverk i matematikk med henblikk på læringsmuligheter for algebraisk tenkning
(Master thesis, 2017-05-15)I denne masteroppgaven ville jeg se på hvordan tre læreverk som er brukt i den norske småskolen, er tilrettelagt for arbeid med algebraisk tenkning. Jeg valgte å se på læreverk laget for elever på 2. årstrinn. Læreverket ... -
Samspill i multimodale fortellinger: En kvalitativ studie av det multimodale samspillet i fortellinger skrevet av elever i 3.klasse
(Master thesis, 2012-10-11)Som tittelen hentyder, handler denne oppgaven om multimodalitet og multimodalt samspill. Multimodalitet handler om å skape mening gjennom ulike ressurser som er meningsbærende innenfor en gitt kontekst, eksempelvis en ... -
Samtalekvaliteter i matematikklasserommet - En kvalitativ studie
(Master thesis, 2016-05-18)Læring kan forekomme på flere ulike måter, og i et klasserom kan læring skje gjennom samtale. Samtalene kan være mellom lærer – elev(er), elev – elev eller som en klasseromssamtale. Det er viktig å ha innblikk i hvilke ... -
Samtaler med barn – Forebyggende arbeid i barnehagen mot vold og seksuelle overgrep
(Bachelor thesis, 2020) -
«Samtalestøtte i hverdagssituasjoner for barn som har språkvansker»
(Master thesis, 2021)Tema for denne studien er barnehagelæreres samtalestøtte for barn med språkvansker. Formålet med studien var å undersøke hva som kjennetegnet samtaler mellom barnehagelærer og barn med språkvansker, og mellom barn med ...