Rom for ubehag i undervisning om rasisme i klasserommet
Chapter, Peer reviewed
Published version

Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2989931Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Faye, R. (2021). Rom for ubehag i undervisning om rasisme i klasserommet. I R. Faye, E. M. Lindhardt, B. Ravneberg & V. Solbue (Red.), Hvordan forstå fordommer? (s. 179-199). Universitetsforlaget. 10.18261/9788215041261-2021-08Sammendrag
Rasisme oppleves som et ubehagelig tema å snakke om. I kapittelet pekes det på pedagogiske fordeler ved å gi rom for ubehag i møte med rasisme. Ved å gi minoritets- og majoritetsstudenter like mye rom for å dele oppfatninger av rasisme, også de som er ubehagelige, kan man gi økt forståelse for rasisme og gode verktøy for å håndtere situasjoner knyttet til rasisme. Det tas utgangspunkt i erfaringer fra undervisning ved en norsk lærerutdanning, der virtual reality ble anvendt som didaktisk metode.