Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1594-1613 av 2198
-
Personlige læringsnettverk (PLN) og 21st century skills
(Master thesis, 2015-10-13)Formålet med denne studien har vært å få kunnskap om hvordan lærere i videregående skole beskriver sin bruk av personlige digitale læringsnettverk (PLN) og web 2.0-verktøy, og om de gjennom sin bruk av PLN tilegner seg ... -
Perspektiv på djupnelæring: ein analyse av korleis djupnelæringsomgrepet blir brukt i ein sentral mediedebatt før fagfornyinga
(Master thesis, 2020)I denne undersøkinga har eg undersøkt omgrepet djupnelæring i fagfornyingskonteksten og vist korleis dette blir forstått på ulikt vis av personar med makt og innflyting innanfor skule og utdanning. Datagrunnlaget består ... -
Perspektiver på kulturelt mangfold – Et spørsmål om kritisk refleksjon?
(Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven undersøker jeg læreres perspektiver på kulturelt mangfold i en analyse av deres kritiske refleksjoner. Hensikten er å få innsikt i måten lærere imøtekommer mangfold på. Kritisk refleksjon brukes her ... -
Perspektivtegning for elever i 5. – 7. klasse
(Bachelor thesis, 2019) -
Photo-Elicitation Interviews—a Possibility for Collaborative Provocation of Preconceptions
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article investigates researchers’ methodological preconceptions when aiming at insight by involving visual methods in focus group interviews. The authors examine the photos used in photo-elicited focus group interviews ... -
Picturebooks as crossover literature. A study of how readers of different ages perceive iconotext and themes in picturebooks
(Master thesis, 2016-09-15)Within the crossover genre, picturebooks lack distinctive attention, generally due to the presumption that the picturebook format is limited to the child reader. Traditionally, picturebooks have been associated with ... -
Pinocchios hjerte: En kantiansk lesning av historien om tredukken som ville bli et ekte menneske
(Chapter, 2020)This chapter offers a closer reading of Collodi’s Pinocchio (2002) through the lens of Kant’s moral philosophy. It explores how the story thematizes important moral aspects of growing up, and it considers the story’s ... -
Pinsebevegelsens vekst i Tanzania
(Bachelor thesis, 2019) -
PIONEERED: Elaborating the link between social and educational policies for tackling educational inequalities in Europe
(Journal article, 2021)Although a number of policies tackling educational inequalities have been introduced in recent decades in Europe, educational inequalities exist to a varying extent both in different sub- and supranational contexts. In ... -
PISA: Et styringsinstrument for og i skoler i relasjon til matematikkopplæringen?
(Master thesis, 2015-11-29)Påvirker PISA-undersøkelser i matematikk ungdomsskoler? Denne masteravhandlingen studerer hvordan teori- og praksisfeltet beskriver PISA-undersøkelser i matematikk, og deres mulige implikasjoner. I teorifeltet studeres det ... -
Plads til prøver, men er der plads til subjektivering?
(Bachelor thesis, 2019) -
Planlagt språkarbeid med samtale og litteratur i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020) -
Plugged og unplugged programmering i matematikk : Eit kvasieksperiment
(Master thesis, 2021)Føremålet med denne masteroppgåva var å undersøke korleis programmering analogt (unplugged), kontra digitalt (plugged) påverkar elevar si evne til algoritmisk tenking og problemløysing i matematikk. Prosjektet har eit ... -
"Poenget er at du gjer klasserommet til ein stad der det skjer meir dynamisk aktivitet" - lærarar sine erfaringar med omvendt undervisning som undervisningsdesign
(Chapter, 2020)Føremålet med denne studien er å få fram ny kunnskap om korleis lærarar erfarer og tek i bruk omvendt undervisning som undervisningsdesign. Empiri er henta inn gjennom fokusgruppeintervju med til saman 12 lærarar frå ... -
Policies Drive Sub-National Forest Transitions in Vietnam
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Vietnam has seemingly been able to shortcut the forest transition (FT) by quickly moving to the reforestation phase. Provincial-level forest cover and socio-economic trends are, however, not necessarily compatible with a ... -
Policy Review on the Norwegian Initiative of Offering Free Homework Assistance in Schools
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Purpose: Through reviewing an education policy blueprint in Norway, titled “An Offer of Homework Assistance” (issued by the Norwegian Directorate for Education and Training in June 2010), the present article aims to shed ... -
Politikerløftet - den nødvendige debatten
(Chronicle, 2019)I snart 30 år har profesjon etter profesjon vært effektivisert gjennom mål- og resultatstyring. Unntaket er politikerne. Vi må nå tørre å reise debatten om en kvalitetsheving også av politikken. -
Ponduismens rare hatter: Humor, vanliggjøring og religionskritikk i Frode Øverlis Pondus
(Peer reviewed; Journal article, 2022)De fleste i Norge har hørt om tegneserien Pondus, som i over 20 år har kommet ut som avisstripe i mange av landets aviser, som eget månedsblad, og i mer enn 20 bind om Pondus og hans mange venner og kjente i Pondus-universet. ... -
Posisjonering og evaluering i argumenterande elevtekstar
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Posthumanism: Intra-active Entanglements of Parental Involvement (as a Possibility of Change-Making)
(International Perspectives on Early Childhood Education and Development;40, Chapter; Peer reviewed, 2023)This chapter begins with a presentation of posthumanism/agential realism as a theoretical perspective entangling with early childhood education and care (ECEC), and as an ethical project, crucial for sustainable futures ...